Hopp til innhold

Hurtigruten får uventet konkurranse

Samferdelsdepartementet har gitt den europeiske trafikkgiganten Veolia ja til ønsket om å utvide fristen for å levere inn hurtigruteanbud med en måned.

Hurtigruta Nordnorge

UTEN KONKURRANSE: Hurtigruten får for første gang konkurranse på å trafikkere kystruten mellom Bergen og Kirkenes og det skaper frykt lang kysten om dårligere fraktilbud.

Foto: Helge Lyngmoe / NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

I dag ble det klart at Samferdselsdepartementet har sagt ja til å utvide fristen for å levere inn anbud med en måned.

Dermed får Hurtigruten for første gang konkurranse på å trafikkere kystruten mellom Bergen og Kirkenes, og det skaper frykt lang kysten om dårligere tilbud. Årsaken til frykten er at det i anbudet legges opp til mindre båter med lavere fraktkapasitet enn på dagens skip.

Opprinnelig går fristen ut i morgen, men det franske trafikkonsernet Veolia har fått ja til ønsket om utsatt frist.

Veolia har sitt norske hovedkontor i Stavanger, men er tunge i Nord-Norge - både i Finnmark og på Helgeland.

– Aldri hatt konkurranse

Kommunikasjonssjef i Hurtigruten, Ragnar Norum, sier at Hurtigruten aldri har hatt konkurranse om å vinne anbudet på denne spesielle ruten, men de siste ukene har det gått rykter om at andre selskaper planlegger å legge inn anbud.

– Vi frykter for at andre vil legge inn anbud, sa matros og ansattrepresentant i Hurtigrutens styre Per Helge Isaksen til NRK.no i går.

Også han har hørt rykter om at andre vil legge inn anbud, og han frykter derfor for egen arbeidsplass og for tilbudet til folk langs kysten.

Slår ned som bombe

Nyheten om at Hurtigruten får konkurranse, slår ned som en bombe i ettermiddag.

Ikke minst har reiselivsnæringen ved NHO Reiesliv i dag gått ut med støtte til Hurtigruten i kampen om anbudet.

Ønsker kostnadene ned

Det er en kjent sak at myndighetene, som deler ut anbudet for denne tradisjonsrike kystruten, ønsker kostnadene ned. Hvert år kjøper staten tjenester fra hurtigruten for 400 millioner kroner. Noen mener dette kan være konkurransevridende.

I morgen skal Samferdselsdepartementet sende inn sitt svar til Eftas organ for konkurranse, ESA, om hvorfor Hurtigruten har fått støtte til å dekke betaling for NOx-utslipp.

Stortingsrepresentant Anne Marit Bjørnflaten fra Ap, er nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen. Hun er klar på at hun ønsker et rutetilbud som er best mulig, men dersom det blir for dyrt, må en regne med at tilbudet reduseres.

– Prisen på anbudet er det som kan hindre den mest optimale løsningen, sier hun til NRK.no.

Konkurranse som bestilt

Da departementet lyste ut anbudet var det tre alternativer, blant annet for å sikre at Hurtigruten får konkurranse, og for å holde prisen akseptabel lav. Dette ser nå ut til å ha ført til den ønskede konkurransen.

Ingen reaksjoner på aksjemarkedet

Aksjemarkedet har så langt i ettermiddag reagert på nyheten om at det finnes flere interessenter til å drive Hurtigruten.

Hurtigrutekursen klokka 15.15 var på omlag 3,80 kroner.