Hopp til innhold

Mattilsynet: – Rutinene er gode nok

Mattilsynet mener Hurtigruten har gode nok rutiner for å takle utbrudd av Noro-virus ombord.

MS Kong Harald i solnedgang

RUNDVASK: Hurtigrutskipet «Kong Harald» ble i går desinfisert på nytt i Bergen.

Foto: Atle Markeng / NRK

– Ja, vi har full tillit til at selskapet har gode rutiner for å takle slike utbrudd, sier distriktssjef i Mattilsynet i Tromsø, Arne Mjøs.

NRK skrev i går om et skotsk ektepar som ble liggende isolerte og virussyke på lugaren sin i fire døgn ombord på MS «Kong Harald» – på rundturen som gikk fra Bergen 7. april.

Både på denne rundreisen og den som startet 18.april brøt Noro-viruset ut ombord på MS «Kong Harald». Da skipet kom til Bergen torsdag kveld ble det desinfisert i håp om å få bukt med viruset.

– Tur ble mareritt

– Det skulle bli vårt livs tur. Isteden ble det et mareritt, sier den skotske pensjonisten Sandy Cooper (65), som selv har jobbet mange år i turistbransjen i hjemlandet.

Han skjønner ikke hvorfor Hurtigruten ikke gjør mer aktivt for å stoppe det fryktede viruset, som har herjet på hurtigruteskipene de siste årene.

– Isteden for å begrense viruset, nærmest pushes passasjerene til å dra på ekskursjoner hver gang Hurtigruten legger til kai. Dette bidrar til å spre viruset, mener han.

Det er ikke Hurtigruten enig i.

– Vi kan ikke hindre friske passasjerer i å delta på utflukter. Viruset er ikke unikt for skipet eller for Norge. Det er helt vanlig over hele verden, spesielt på våren. Vi kjenner mange tilfeller fra den internasjonale cruiseindustrien med antall syke som er langt over det vi er kjent med her hjemme, sier kommunikasjonsdirektør Ragnar Norum i Hurtigruten.

– Ikke Hurtigrutens ansvar

Reiselivsdirektør Per Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Reiselivsdirektør Per Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Foto: innovasjon Norge

De gjentatte Noro-virusutbruddene ombord i hurtigruteskipene er ikke tema for Innovasjon Norge.

– At det oppstår virusangrep ombord på skip er ikke enestående for Hurtigruten. Det er alltid leit for dem som rammes, men Hurtigruten kan ikke lastes. Dette er en sak som omfattes av passasjerens reiseforsikring. Imidlertid er det viktig at besetningen tar seg godt av de syke passasjerene, sier reiselivsdirektør Per Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Negativ omtale i skotsk avis

Opplevelsene til det skotske ekteparet har allerede vært omtalt i skotsk presse, og selv spør Sandy Cooper om norsk turistnæring kan rammes av den negative omtalen.

– Jeg tror ikke slik tilfeller kan skade Norges omdømme som turistnasjon. Vi skal huske på at Hurtigruten har svært godt rennomé i utlandet, og rederiet opplever hvert år at begeistrede passasjerer kommer tilbake, sier Tuftin.