– Vi har tre kontrollsentraler. Vi trenger kanskje en halv, sier direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe til Dagens Næringsliv.
Han sier til avisen at han ikke har noen forståelse for måten statlige Avinor organiserer luftsikringsvirksomheten på i dag.
Med tre kontrollsentraler i henholdsvis Bodø, Sola utenfor Stavanger og i Røyken, mener Lothe at Avinor driver for dyrt.
– Strengt tatt hadde det holdt med en kontrollsentral i Nederland, og kanskje en i Malmö. Da hadde man kunnet dekke hele Nord-Europa, sier Lothe.
- Les også:
– Ikke praktisk mulig
Direktør for flysikring i Avinor, Anders Kirsebom, mener Lothe er altfor tidlig ute med å foreslå at kontrollsentralene slås sammen over landegrensene.
– Det kan være en fremtidsvisjon om 20 år, men det er ikke praktisk mulig i dag. Avinor har ansvar for å overvåke nasjonal infrastruktur og dessuten bruker landene ulike tekniske systemer. Det vil ta tid å samkjøre dette, mener Kirsebom.
Han sier målet er å drive på tre steder med en feles ledelse og være like effektive som om alle flygelederne satt på samme sted.
– Denne løsningen gir samlet sett lavest utgifter for flyselskapene og løsningen er valgt etter en samlet vurdering som støttes av både Avinor-styret og de ansatte.
- Les også:
– Mangler kompetanse
Leder Robert Gjønnes i Norsk Flygelederforening svarer at Lothe ikke aner hva han snakker om.
– Han mangler kompetanse og det virker som han ikke vet hva han snakker om, sier han.