Hopp til innhold

– Jeg synes vi skal ta imot denne teknologien med åpne armer

Pendlere på Østlandet er fortsatt den typiske elbilkjøperen, men i Nord-Norge merker enkelte bilforhandlere at stadig flere ønsker å kjøre rundt på strøm.

Steinar Johansen med sin nye bil

Steinar Johansen er glad i duppeditter og da han skulle kjøpe seg ny bil falt valget på elbil.

Foto: Martin Steinholt / NRK

Da Steinar Johansen skulle kjøpe seg ny bil ble valget elektrisk. Men det er ikke først og fremst lommeboken og hensynet til miljøet som gjør at valget falt på en elbil.

– Jeg synes det er spennende med ny teknologi. Selv om verdens første bil var elektrisk, er jo dette ny teknologi, og jeg synes vi skal ta imot den med åpne armer.

Salget er størst i østlandsområdet, men i Nordland opplever enkelte bilforhandlere en kraftig økning i elbilsalget.

Økende interesse

Hos Nissan-forhandleren «Imaas bil» i Bodø merker de at stadig flere viser interesse for elbilene. Bilselger Jack Grimstad er overrasket over at så mange av Nissan-bilene som selges er elektriske.

– Da Leafen kom til oss i mai fjor hadde vi ganske stor tro på den, men at den skulle stå for halvparten av salget hadde jeg ikke trodd, forteller Grimstad til NRK.

(artikkelen fortsetter under)

Steinar Johansen og Jack Grimstad

Bilselger Jack Grimstad merker økt interesse for elbiler i Nordland. Steinar Johansen valgte elektronisk når han skulle kjøpe seg ny bil.

Foto: Martin Steinholt / NRK

Hos Opplysningskontoret for Veitrafikken analyserer man salgstall for nye biler. Fra 2011 til 2012 ble salget av elbiler i Norge fordoblet. 2012 endte med 3950 nyregistrerte elbiler. Trenden ser ut til å fortsette, for så langt i 2013 er det solgt flere biler enn på samme tid i fjor.

Også i Nordland har det nærmest vært en dobling i antallet i salget av elbiler. I fjor endte salgstallene på 80 elbiler, mot 43 biler året før.

I Troms gikk salget ned i 2012, mens Finnmark opplevde en økning.

Pendlere

Øyvind Solberg Thorsen

Øyvind Solberg Thorsen er direktør i Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Foto: Fotograf Sturlason

Det er i det sentrale østlandsområdet salget er størst. I distriktene er ikke elbiler like populære, forteller direktør i Opplysningsrådet for Veitrafikken, Øyvind Solberg Thorsen.

– Kjøperne er hovedsakelig folk som har behov for bil på korte distanser. Særlig de som bor utenfor Oslo-gryta og skal til og fra arbeid inne i sentrum. Det er vel det vi kan kalle den typiske kjøperen og brukeren.

Steinar Johansen er det Solberg Thorsen kaller en typisk bruker og er nå klar til å komme seg ut på veien.

– Jeg ferdig med det man kaller for bilferie og trenger en bil jeg kan komme meg til og fra jobb med på en fornuftig måte.