Hopp til innhold

Har lite kunnskap om elbiler i brann

Stadig flere her i landet kjøper seg elbil, men havner du i en ulykke med en slik bil, vet ikke brannvesenet nok om hvordan de skal forholde seg.

Odd Ragnar Evensen

Beredskapsleder ved Fredrikstad brann- og redningskorps, Odd Ragnar Evensen.

Foto: Bjørn Ruud/NRK

Havner du i en ulykke med en elbil er du et trykk unna hjelp, for bilen din har en direkte oppkobling til nærmeste nødetat.

Men hvis brannvesenet er først på stedet, er det fortsatt stor usikkerhet om hvordan man skal forholde seg til gasser, volt og brann. Det bekrefter beredskapsleder ved Fredrikstad brann- og redningskorps, Odd Ragnar Evensen.

– Eksploderer ved forbrenning

– Hvis vi kommer ut for en brann, er det så godt som null informasjon om hvordan vi skal forholde oss og dette er informasjon vi gjerne skulle hatt mer av, forteller han og fortsetter:

– Når man vet at enkelte batterityper eksploderer ved forbrenning er dette gjerne informasjon vi skulle hatt for å forholde oss riktig.

Han har sjekket med flere brannvesen og bilforhandlere om det er mulig å fremskaffe informasjon, men har ikke fått napp. Ved to elbil-ulykker i Østfold, måtte brannvesenet selv ta kontakt med bilforhandler for å få oppdatert informasjon.

– Dette er informasjon som er viktig for oss, for selv om bilene er like, er det også ulikheter som er viktige å ha kartlagt hvis bilen er involvert i en ulykke. Vi kunne ønsket oss et tettere samarbeid med bilforhandlerne om digital informasjon koblet til nødnettet. Der all informasjon hadde vært søkbar. Det hadde vært fint hvis bilbransjen også ville være med på å holde slik informasjon oppdatert, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Odd Ragnar Evensen

Odd Ragnar Evensen i Fredrikstad brann- og redningskorps sier at det ikke finnes nok informasjon om hvordan man skal forholde seg til elbiler i brann.

Foto: Bjørn Ruud/NRK

– Må få en oversikt

Dette er en problemstilling som ikke er ukjent for myndighetene.

Jostein Ween Grav, sjefingeniør for elsikkerhet i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), sier at Norge må drive nybråttsarbeid på elbil-feltet fordi det er få land som har lignende interesse per innbygger.

Jostein Ween Grav, DSB

Jostein Ween Grav, sjefingeniør for elsikkerhet i DSB.

Foto: Bjørn Ruud/NRK

Det ruller nå 10.500 elbiler på norske veier og regjeringen har som mål at det er 200.000 elbiler i Norge innen 2020.

– Det er ingen andre land å se til, så her må vi være i front selv. Vi har ingen andre land å lene oss på. Siden dette er nytt, det er bare de to siste årene vi har hatt mange elbiler på veiene, er nødt til å være i forkant på disse tingene og selv skaffe oss en oversikt, sier han.

Elbiler er et tema som opptar sjefsingeniøren og det utvikles nå nye kurspakker for å møte de nye utfordringene. Man ser også både på grunnutdanningen og videreutdanningen for å få inn oppdatert kunnskap.