Over ti Fisker Karma-hybridbiler tok fyr og eksploderte under stormen Sandy i USA.
Det var nettstedet Jalopnik som først var ute med nyheten.
– Mener lignende problem kan skje i Norge
Årsaken til brannen er ukjent, men det er mulig saltvannet som flommet over bilene forårsaket en kortslutning som ledet til brannen, ifølge nettstedet.
Fagsjef for brann i Gjensidige, Odd A. Rød, frykter lignende problemer kan oppstå i Norge.
– Faren er der. Norge er et elbil-relatert samfunn, og lithium-ion, som er batteripakkene vi undersøker og forbinder med brannrisiko, blir brukt i de fleste elbiler i Norge, sier Rød til NRK.no.
– I tillegg er jo Norge utsatt for mye regn og storm, tilføyer han.
– Batteripakkene vil volde store problemer i tiden fremover
I dag ruller nesten 10 000 elbiler på norske veier, viser nye tall.
Prosjektlederen i Grønn Bil tror økningen vil fortsette i raskt tempo.
– Jeg tror vi passerer myndighetenes mål om 50 000 elbiler innen utgangen av 2017, sa Ole Henrik Hannisdahl til NRK.
Men flere elbiler betyr også nye utfordringer med tanke på brann- og el-sikkerhet.
Odd A. Rød i Gjensidige mener batteripakkene til elbiler vil volde store problemer i tiden fremover.
– Brann i elbiler er svært vanskelig å slokke da det utvikles oksygen i slike branner. Vi ønsker å finne tiltak før lignende branntilfeller som i USA skjer
i Norge.
Det er nå igangsatt arbeid rundt dette på europeisk nivå.
– I tillegg er det igangsatt et arbeid med sikte på å lage en standard for lading av elbiler sier Rød.
Les også:
– Vil undersøke problemet nærmere
Foreløpig er det imidlertid lite konkret som kan sies om forskningen.
– I forbindelse med stormen Sandy kom det inn store mengder saltvann som utviklet brann i over ti Fisker Karma-hybridbiler. Hvis det er riktig at vannmengden utløste brannen, kan vi selvfølgelig oppleve dette i Norge også.
– Foreløpig kjenner vi ikke til at vann har forårsaket brann i elbiler her til lands, opplyser Rød.
Hvor mye vann som skal til for at en brann eventuelt utvikles, og hvilke tiltak som bør iverksetter, er foreløpig uvisst.
– Vi mener det kan være en fare hvis det kommer store mengder vann, spesielt saltvann eller forurenset vann inn i elbilene, slik New Jersey fikk erfare under Sandys herjinger. Foreløpig vet vi veldig lite, men vi vil undersøke problemet nærmere, sier han.
Tidligere kjent at elbiler tar fyr ved lading
NRK har tidligere skrevet om faren ved brann når elbiler lades.
– Vi har allerede registrert enkelte branntilløp i forbindelse med lading av elbiler, sa sjefingeniør Jostein Grav i Direktoratet for Samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) til NRK.no for vel et år siden.
Årsaken er ofte varmgang i kontakter, skjøteledninger og overgangskoblinger.
– Problemet er at strømeffekten kan nærme seg grensen for hva kontaktene og ledningene tåler, sa Grav .
Odd A. Rød forteller at dette fortsatt er et problem, og at mange elbileiere ikke er klar over den enorme energien som går gjennom kabler og kontakter ved lading av batteriene.
Han mener det er svært viktig at elbileiere er oppmerksomme på ladekontakten.
– Oppdager du svimerker eller varmegang på ladekontakten, må du kontakte elektriker umiddelbart, oppfordrer Rød.
– Ved plassering av flere elbiler sammen, som for eksempel ved lading i et garasjeanlegg eller batterilagre, kan vi få oppleve stygge branntilfeller fordi batteriene innehar så store mengder energi.
– I tillegg har man det faktum at en eventuell brann er vanskelig å slokke, presiserer han.
Leder av Norsk Elbilforening: – Ikke et problem
Leder av Norsk Elbilforening, Snorre Sletvold, har hørt om branntilfellet av elbiler i USA, men mener ikke dette er et stort problem i Norge.
– Vi tror ikke dette er et stort problem. Elbiler brukes på veiene, ikke som ubåter, sier han og legger til:
– Batteripakkene i en elbil er innpakket i en vakuumtett batterikasse, slik at selve batteriet er godt beskyttet innen normale forhold.
Han mener elbileiere ikke trenger å bekymre seg for ekstremvær og kraftig regnskyll.
– Nei, det tror jeg ikke. Elbilene skal være laget for nordiske forhold. Så lenge bilen ikke blir stående under vann, skal det ikke være noe problem.
– Skulle man være uheldig og kjøre uti vannet, vil så klart elbilen utsettes for en ekstraordinær påkjenning. Da bør man gjerne ta den med til service for sjekk. Det er få biler som tåler saltvann i stor grad, tilføyer han.
– Nulltolleranse for bilbrann
Til tross for tidligere branner som har oppstått i forbindelse med elbiler og lading av batterier, mener Sletvold at elbiler holder langt høyere sikkerhet i dag.
– De store bilprodusentene har nulltoleranse for bilbrann i elbiler, og er så klart interesserte i å gjøre elbilene så sikre som mulig.
– Dersom det har oppstått brann i elbiler, skyldes det som oftest eldre kjøretøy som ikke er godt nok vedlikeholdt, og at batteripakkene er blitt utslitt. Med tiden kan det derfor tenkes at man får særegne elbilkontrollpunkter i EU-kontroller for sjekk av elbiler, sier han.