Hopp til innhold

Brunost-tunellen må rundvaskes

Statens Vegvesen sender sotprøver til analyse for å avklare om det er miljøgifter som må vaskes bort etter brunostbrannen. Ei begrensa åpning av Brattlitunellen vil ikke skje før 22. februar.

27 tonn brunost brant opp i Brattlitunnelen i Tysfjord

Her ligger restene av 27 tonn med brunost som ga Mesta et opprydningsarbeid de nok helst ville vært foruten.

Foto: Viggo Aronsen, Statens Vegvesen

Brattlitunnelen i Tysfjord har større skader enn først antatt. Den mye omtalte brunost-brannen for to uker siden har gitt Mesta et omfattende opprydningsarbeid.

Statens Vegvesen skriver i ei pressemelding at det fortsatt gjenstår mye arbeid før tunnelen kan friskmeldes, og åpnes for vanlig ferdsel.

Delvis åpning 22. februar

Geir Jørgensen i Statens vegvesen

Geir Jørgensen i Statens Vegvesen sier de har forståelse for at stenginga av Brattlitunellen oppleves belastende for lokalmiljøet.

Foto: Mathis Eira

I første omgang vil tunnelen bare åpnes for trafikk i begrensede perioder, melder Vegvesenet.

Ifølge Geir Jørgensen, avdelingsdirektør i Statens Vegvesen i Midtre Hålogaland, vil det være behov for opprydding og anleggsarbeid i tunnelen i lang tid fremover.

– For å ivareta sikkerheten, både til de som skal jobbe i tunnelen og for trafikantene, kan den ikke åpnes for fri ferdsel inntil videre.

Må sikre fjellet og vaske ut sot

Varmen fra brunosten gikk hardt ut over fjellet i tunnelen, og det er satt i gang et omfattende sikringsarbeid for å trygge den. Mannskaper fra Mesta jobber nå for å renske løse steinmasser og sette inn bolter som skal sikre fjellet.

Videre må tunellen vaskes for å få fjerna gasser og sot som har satt seg. Før rundvasken settes i gang må det avklares om det er miljøskadelig sot, og de har derfor sendt inn prøver som skal analyseres.

– Vi må sjekke innholdet. Det er mulig vaskevannet må tas hånd om som miljøgifter og det må vi gjøre på en ordentlig måte, sier Jørgensen til NRK.no.

Skjønner at folk vil ha fortgang i sakene

Inntil den delvise åpninga 22. februar er er eneste omkjøringsalternativ med ferge Bognes-Skarberget eller Bognes-Lødingen.

– Brann i tuneller blir fort omfattende. Når isolasjonen er borte, kommer det en del vann inn i tunellen, så det må også ordnes. Vi har stor forståelse for at denne situasjonen oppleves som en belastning for lokalmiljøet og de som bruker vegstrekningen, sier Jørgensen.

Brattlitunnelen - brunost - brann

Statens Vegvesen sender sotprøver til analyse for å avklare om brunostbrannen har avgitt miljøskadelige gasser.

Foto: Sander Andersen / NRK