Hopp til innhold

Hvor godt brenner egentlig brunost?

– Hvordan kunne brunost brenne i fire døgn? Er det virkelig trygt og sikkert å spise denne osten, var spørsmålet den amerikanske radiokanalen NPR stilte torsdag morgen. Vi har branntestet osten, og her er svaret.

Hvor godt brenner egentlig brunost? Salten brann tester

Brannmester Tom Thuv i Salten Brann tester hvor godt Norges nasjonalpålegg brenner.

Nyheten om brunosthengeren som tok fyr i Brattlitunnelen i Tysfjord går nå verden rundt. Vogntoget som var lastet med 27 tonn brunost tok fyr 200 meter inne i den tre kilometer lange Brattlitunnelen på riksvei 827 i Tysfjord i Nordland. Sjåføren av vogntoget kom seg ut i god behold og ingen ble skadet.

  • Hør radioinnslaget på NPR litt legner ned i saken

Først etter fire døgn var lasten brent opp. Da brannvesenet og Statens vegvesen fikk hengeren ut av tunnelen var det bare en flat klump igjen.

Høy varme

Salten Brann

Mannskaper ved Salten brann tester om brunost er ekstra brannfarlig.

Foto: Kari Skeie / NRK

Brannmester, Tom Thuv i Salten Brann tar utfordringen, og inviterer NRK til brunostbrann-demo i trygge omgivelser.

– Jeg er overrasket at brunosten i tunnelen brant såpass lenge, sier han mens han fyrer på en en klassisk Gudbrandsdals-ost i en kjele.

Brunost brenner, Salten Brann

– Alt brenner bare det blir varmt nok, konstaterer brannmester tom Thuv. Her holder osten 300 grader.

Foto: Kari Skeie / NRK
Brann i Brattlitunnelen

Slik så det ut i Brattlitunnelen da 27 tonn brunost brant.

Foto: Privat
Brunost brenner, Salten brann

Bare en forkullet rest igjen av brunosten.

Foto: Kari Skeie / NRK

– Vi får se hvor mange grader som skal til for at den brenner.

Thuv gjør flere forsøk på å få fyr på osten, men det blir ikke flamme på osten før den er på 300 grader. Men uten hjelp fra propangassen synker temperaturen og brannen slukkes av seg selv.

– Ikke brannfarlig

– Vi har hatt en snittemperatur på 260 grader inne i osten, og brunosten er fremdeles like hel.

Etter mange forsøk og ganske så lang tid:

– Vi kan konkludere med at sjansen for at brunost brenner er tilnærmet null. Vi får den så vidt til å delta i forbrenninga, men vi får den ikke til å brenne.

Forkullet

Sakte, men sikkert omdannes osten til en forkullet klump, som blir liggende og ulme.

– Hadde dette vært et lass med 27 tonn brunost her, er det opplagt at det ville tatt tid før alt hadde brent opp og blitt forkullet, sier Tom Thuv.

Isolert sett brenner altså ikke brunost. Dermed er det nærliggende å konkludere at andre stoffer enn ost har bidratt til at brannen ble så voldsom. Det er kjent at mange tunneler innehoder svært brannfarlig isolasjonsmateriale.

Brannmesteren har selvsagt en teori om hva som har skjedd, men den vil han holde for seg selv.

– Jeg ser ikke bort fra at andre stoffer har bidratt til at ostebrannen ble så omfattende, sier brannmesteren.

Har tatt helt av

At brunost brenner er tydeligvis noe som overrasker mange, også i utlandet. På nettsiden til BBC har brunostsaken blitt delt 41.000 ganger. New York Times, Toronto Sun, National Post, Sky News, The Guardian, Alaska Dispatch, Discovery og ikke minst The Goat Spot, har alle skrevet om ostebrannen i Tysfjord.

Torsdag morgen ble den godt flamberte brunosten omtalt på den amerikanske radiokanalen National Public Radio (NPR), som har 26 millioner ukentlige lyttere. Reporterne Melissa Block og Robert Siegel vil finne ut hva osten er laget av ettersom den brant i fire døgn.

– En sak for FN?

Hør innslaget på National Public Radio her:

– Hva er dette brannfarlige stoffet. Er det virkelig trygt og sikkert å spise osten. Kjenner FN til problemet?, spør journalistene, og forteller lytterne at brunosten også selges i USA hos eksklusive ostebutikker.

Som ekspertkommentator blir redaktør Rolleiv Solholm i Norway Post i Oslo intervjuet på direkten.

Han forsøker etter beste evne forsøker å berolige lytterne om at brunosten ikke inneholder noen skumle stoffer.

– Det er de mengdene av sukker og som fett gjør at osten blir karamellisert og brenner godt, sier redaktøren i intervjuet.

NPRs nettside har også omtalt brunosten og har også skrevet en egen sak om hvor farlig mattransport kan være når uhellet er ute.

I 1919 omkom rundt 20 personer og 150 ble skadet i Boston da en tank med sirup eksploderte. I 2011 kolliderte et vogntog fylt med gjærekstrakt, som fløt ut på motorveien M1.

Blir stengt i to uker

Brunostbrann i Brattlitunnelen i Tysfjord

STENGT: Det vil sannsynligvis ta et par uker før trafikken går som normalt i Brattlitunnelen.

Foto: Viggo Aronsen, Statens vegvesen

Mens brunosthistorien skaper overskrifter over hele verden, jobber mannskaper fra Statens vegvesen på spreng med å gjenåpne tunnelen i Tysfjord. Det vil sannsynligvis ta et par uker før trafikken går som normalt i Brattlitunnelen.

– Den høye varmen under brannen har trolig ødelagt flere av sikringsboltene i taket på tunnelen. Flere av disse må skiftes ut. I tillegg er fjellet sprukket i flere retninger, og mye stein har falt ned i veibanen. Vi må også legge nytt isolasjonsmateriale i tunnelen, opplyser byggeleder for drift og vedlikehold, Jan Lind til NRK.no.

Trøbbel for innbyggerne

Geir Ståle Lian i Posten transport

– Jeg håper inderlig at de klarer å få gjenåpnet tunnelen før to uker gått, sier Geir Ståle Lien i Posten Transport.

Foto: Ola Helness / NRK

For innbyggerne i Kjøpsvik skaper den stengte Battlitunnellen problemer. Viktige blodprøver og medisiner blir forsinket, og posten må kjøre store omveier.

– Arbeidsdagen blir 4–5 timer lenger enn en vanlig arbeidsdag, og Posten har måttet sette inn ekstra personell for å få fram viktig post som medisin og blodprøver. Jeg håper inderlig at de klarer å få gjenåpnet tunnelen før to uker gått, sier Geir Ståle Lien i Posten Transport.

Ordfører Tor Asgeir Johansen i Tysfjord synes det er spesielt å ha verdens øyne rettet mot seg.

Eirik Kvalvik, Kjøpsvik

– Vi føler oss litt innesperret, men det er artig at Kjøpsvik blir satt på kartet. Vi må bare ta det med humør, sier Eirik Kvalvik, vikar på Coop i Kjøpsvik.

Foto: Ola Helness / NRK

– Jeg hadde aldri trodd det skulle bli så mye oppmerksomhet. Det er jo artig at Tysfjord omtales på BBC og amerikansk radio. Fra før har vi nasjonalfjellet Stetinden og Tysfjordhummeren. Nå har vi fått en brunostunnel. Det er god reklame, sier Johansen til NRK.no.


Det viktigste jobben nå er imidlertid på å få å gjenåpnet tunnelen så fort som mulig.

– Dette er en svært viktig tunnel for Kjøpsvik. Størstedelen av all næringstransport mellom Fauske og Narvik går gjennom denne tunnelen. Derfor har stengningen store konsekvenser, sier ordføreren.

Brattlitunnelen stengt etter ostebrann

Fortsatt kan det være farlige gasser inne i Brattlitunnelen.

Foto: Ola Helness / NRK

Hvorfot tror du brunosten brant så lenge?