I løpet av kvelden har flere internasjonale TV-kanaler ringt NRK for å få tilgang til bildene av den spesielle brannen.
Og på BBCs nettsider er brannen i dag omtalt under tittelen: «Goat cheese fire closes tunnel». I artikkelen er det også lagt ved et illustrasjonsbilde av brunost.
– Dere i pressen har laget en god historie om brunosten som brant, og det er jo til å forstå at også utlendingene synes dette er verdt å merke seg. Det er jo morsomt at vår region blir omtalt i utlandet, sier befalsvakt Svein Sommerseth i Ofoten brann.
Også geolog Viggo Aronsen i Statens vegvesen forstår at brannen vekker internasjonal oppsikt.
– Jeg forstår selvfølgelig at dette med at brunosten brant er noe folk har lagt merke til. Vi har snakket mye om dette på jobb også, sier han.
(artikkelen fortsetter under)
– Utrolig varmeutvikling
Aronsen var blant de første som gikk inn i tunnelen i går, fire dager etter at et vogntog på tur sørover oppdaget brann i hengeren sin på tur gjennom Brattlitunnelen på riksvei 827 i Tysfjord kommune.
Hengeren ble igjen i tunnelen, cirka 300 meter fra inngangen i sør. Og lasten med 27 tonn brunost ble ikke slukket før etter fire dager.
Geologen forteller at skadene etter brannen er omfattende.
– Det har vært nedfall fra taket 170 meter innover i tunnelen. Det er helt utrolig hvilken varmeutvikling det har vært, sier Aronsen.
(artikkelen fortsetter under)
Stengt i lang tid
Skadene på tunnelen er så omfattende at det vil ta tid å kartlegge omfanget.
Hengeren ble tatt ut i går, og da ulmet det fortsatt. Det har rast steiner fra taket flere steder og sikringsarbeidet vil ta tid.
Elektrikere er hentet inn for å få viftene i gang, slik at de får luftet ut av tunnelen.
– Vi har anslått at tunnelen vil være stengt i 2-3 uker, men ingenting er sikkert, sier Aronsen.
(artikkelen fortsetter under)
– Brant som besatt
For brannvesenet som kom til stede rett etter at brannen brøt ut, var det et spesielt syn som møtte dem.
– Det er en ganske spesiell situasjon vi har her. Brunost har mye fett i seg og det gir mye energi til brannen. Derfor brenner lasten som besatt, og det gjør arbeidet svært vanskelig. Nå har vi trukket oss vekk, inntil geologer kan si at det er trygt å gå inn, fortalte befalsvakt Svein Sommerseth til NRK.no på torsdag.