Ifølge organisasjonen selv har rundt 100 000 brukere vært inne på bloggen ved 21.30-tiden søndag kveld fra lanseringen søndag morgen. Bloggen ble opprettet for å rette oppmerksomhet mot barn som giftes bort.
– Hver dag står 39 000 jenter barnebrud. Snart vil de fleste av disse jentene bli utsatt for seksuelle overgrep, uønsket graviditet og farlige svangerskap. De blir frarøvet sin barndom, kontrollen over eget liv og muligheten til å ta utdanning, sier generalsekretær Olaf Thommessen i Plan Norge.
Liksom-sjokkerte kjendiser dro det i gang
Aksjonen var nøye koordinert med en fire profilerte bloggere som skulle spille liksom-sjokkert. Andre tok innholdet på fullt alvor etter å ha lest «Theas bryllupsblogg».
«Det kan da ikke være sant at en 12 år gammel jente skal gifte seg? I Norge?» skrev en Twitter-bruker. «Ka skjer med verden» skrev en annen.
Andre gjennomskuet bløffen, som mannen som skrev «Hvem står bak? Håper @ToreSagen, men regner med @ReddBarna».
Bloggen handler om barnebryllupet til 12 år gamle Thea, en norsk jente som skal giftes bort til 37 år gamle Geir.
Regissert PR-aksjon
Plan sier i en pressemelding at flere har tatt kontakt med både politi og barnevern, etter at Jenny Skavlan «slo alarm» i morges.
Designeren Fam Irvoll lot seg også «provosere»:
Noen timer senere avslørte Plan Norge at det hele var del av en aksjon som skal mobilisere til kamp mot barnebryllup.
– Både Skavlan og Irvoll var med på aksjonen og spilte sjokkerte, sier Thommessen.
Han sier de var i kontakt med både politi og barneombudet i morges og fortalte at Plan sto bak da de så at mange sa på sosiale medier at de ville varsle myndighetene.
Thommessen sier at de er fornøyd med at den fiktive bryllupsbloggen har blitt den mest besøkte bloggen i Norge i løpet av noen få timer.
Plan Norge har også publisert flere historier om barnebruder, og de er reelle. En av dem handler om Meena fra Bangladesh som såvidt unnslapp å bli giftet bort som 15-åring til en mann på 45 år. En annen handler om Mariama fra Niger som ble solgt som 13-åring.