Hopp til innhold

Norwegian kjøpte seg ut av pilotkrisen med omstridt selskap fra Litauen

Uerfarne piloter betaler store summer for å få flyerfaring i litauiske Small Planet Airlines. Norwegian brukte selskapet til å unngå kanselleringer under streiken.

Bjørn Kjos og faksimile fra Small Planet

For å unngå kanselleringer på Europa-rutene brukte Norwegian-sjef Bjørn Kjos en rekke ukjente selskaper som er ukjente for mange.

Foto: Faksimile fra Small Planet / NTB Scanpix

Under streiken leide Norwegien inn fly og mannskap fra en rekke utenlandske flyselskaper for å kunne gjennomføre rutene sine i Europa. Bruken ble av flere kraftig kritisert som streikebryteri.

Nå viser dokumenter som NRK har fått tilgang til at et av selskapene, Small Planet Airlines fra Litauen, har brukt en svært omstridt ordning kalt «Pay to fly».

Ordningen innebærer at uerfarne piloter som ikke har fått jobb andre steder, betaler store summer for å få lov til å fly for selskapet.

Kritikere hevder dette både utgjør en sikkerhetsrisiko og er grov utnyttelse av arbeidskraft.

Må ta opp lån

Pilotene håper å bygge seg opp nok erfaring til å få jobb andre steder, men går samtidig med på arbeidsvilkår som står svært langt fra det de norske pilotene kjempet for.

For å fly for Small Planet i fire måneder i 2013 måtte en pilot ta opp og betale ned 310.000 kroner i lån, viser kontraktsdokumenter som NRK har lest.

I kontrakten står det at han måtte betale ned lånet etter hvert som han gjennomførte flyvninger. Dermed var han bundet til å fly for selskapet.

Piloten fikk en månedslønn på rundt 27.000 kroner før skatt.

Det er protestgruppen Cockpitseeker, en samling unge piloter som kjemper imot «Pay to fly»-ordningen, som har gitt NRK dokumentene.

– Small Planet bruker fremdeles ordningen i dag. Vi er i kontakt med flere piloter som nylig har betalt for å fly for selskapet, sier Vanessa Sanchez, en av bidragsyterne i gruppen.

Small Planet fløy omtrent 50 avganger for Norwegian i løpet av streiken, viser en gjennomgang NRK har gjort på nettsiden Flightradar24.

Frykter for sikkerheten

I Small Planet-pilotens kontrakt står det at selskapet kan sparke ham hvis han blir syk og er borte fra jobb i mer enn ti dager.

Slike arbeidsvilkår, kombinert med at pilotene må gjennomføre flyvninger for å betale ned lånet, er farlig for flysikkerheten, mener Jack Netskar, SAS-pilot og leder for internasjonale spørsmål i Norsk Flygerforbund.

Han frykter at pilotene går på jobb selv om de er for syke til å fly.

– Har du betalt så mye for å bygge deg opp timer i lufta, møter du opp uansett, sier Netskar.

– Slavekontrakt

Piloten i Small Planet hadde en svært usikker stilling de månedene han jobbet for selskapet.

Han var egentlig ansatt i et bemanningsselskap i Kypros kalt Pilot Management Services, og det var dette selskapet han betalte for å få fly.

I pilotens kontrakt står det blant annet:

  • at han kan straffeforfølges hvis han er over 30 dager forsinket med å betale renter og avdrag på lånet.
  • at han kan sies opp uten grunn med 30 dagers varsel.
  • at han vil få en bot på nesten 90.000 kroner hvis han avslører kontraktens innhold.

– Det er en ren slavekontrakt hvor de utnytter det faktum at det er flere piloter enn jobber, sier Netskar.

Han kaller det «forkastelig» at Norwegian brukte selskapet for å fylle hullene som streiken lagde i Norwegians flyplan.

Luftfartstilsynet ikke bekymret

Pilotene i «Pay to fly»-ordningen får bare jobbe som annenpiloter, og er dermed sammen med en erfaren kaptein i cockpiten.

Luftfartstilsynet, som har ansvaret for flysikkerheten i Norge, ser ikke ordningen som et problem.

– Trening av piloter har foregått i kommersielle selskaper i årevis. Det som er nytt, er at enkelte selskaper tar betalt for å trene piloter i sitt eget selskap, sier Frode Lenning, sjef for flyoperativ seksjon i Luftfartstilsynet.

– Så det er ikke grunn til bekymring?

– Vi har i årevis hatt trening av pilotkandidater i cockpit på forskjellige nivåer. Det som er nytt her, er det sosiale aspektet, og det ligger utenfor regelverket for flysikkerhet, sier han.

– Vi leier inn godkjente selskaper

Norwegian sier de ikke kjenner til at Small Planet har «en slik ordning», men at alle «selskaper Norwegian leier fly og mannskap fra, er godkjent av europeiske luftfartsmyndigheter».

På anklagene til Netskar svarer informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen:

– SAS-pilot Netskars agenda er helt åpenbar, nemlig å skremme kundene bort fra Norwegian. Vi leier inn godkjente selskaper fra Europa for at kundene våre skal komme seg frem, og vi informerer via SMS på forhånd om hvilke selskap som skal gjennomføre flyvningen.

Small Planet ønsket ikke å svare på spørsmål. Pilot Management Services har ikke svart på NRKs henvendelser.

LES OGSÅ:

AKTUELT NÅ