NRK har forsøkt å gjøre en opptelling av hvilke fly som har blitt brukt ut og inn fra Oslo lufthavn og Skandinavia fredag.
Gjennomgangen bruker Norwegians egen liste over innstilte og gjennomførte ruter som kilde i sammenheng med søk på overvåkings -og registertjenester for fly på nettet.
Fram til lunsj rundt klokken 12.30 så NRK en slik status:
- Ni flyvninger med innleide fly og mannskap i Skandinavia
- Seks flyvninger med Norwegians egne fly og mannskap
Se oversikt i bunnen av saken over flyene som brukes
Norwegian opplyser at de bruker sine egne fly og ansatte fra baser i Spania og London til å fly dit, og også en del til Sør-Europa.
Samtidig bekrefter selskapet at de leier inn både fly og mannskaper for å fly ruter mens streiken pågår.
– Vi vil leie inn fly og mannskaper fra andre selskaper for å ivareta passasjerene på best mulig måte. Det har vi også en plikt til i henhold til lovverket, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til NRK.
– Så det er innleid mannskap som flyr mellom Oslo, Bergen og Trondheim?
– Nei, jeg har ikke detaljer for hvem som skal fly akkurat de rutene, men det er underordnet. Det viktige er at vi gir de reisende et tilbud, svarer Norwegians informasjonssjef.
Bruker gamle fly
Norwegian leier blant annet inn fly av typen MD-83 fra Danish Air Transport. Dette er fly som Norwegian egentlig sluttet å bruke for over 5 år siden fordi de var for gamle.
– MD80-maskinene er gamle og langt fra tilpasset fremtiden i flybransjen på grunn av utslipp og støy. Jeg er glad for at ingen av de MD-ene som vil være å se på skandinaviske flyplasser fremover tilhører oss, sa Norwegian-sjef Bjørn Kjos da de byttet ut flyene i 2009.
– Selv om Danish Air Transport har en flytype som vi ikke har i vår egen flåte, er vi glade for at de hadde tilgjengelig fly og mannskap på kort varsel. Det vet vi også at våre passasjerer setter pris på, sier informasjonssjef i Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian i dag.
Omstridt praksis
Bruken av innleide flymaskiner med mannskap fra helt andre selskaper under en streik er omstridt.
Fagforeningen Norwegian Pilot Union med Parat i ryggen har ment at det er streikebryteri.
– Etter Parats oppfatning er det å anse som streikebryteri. I tillegg rokker det ved lojalitetsplikten og respekten for grunnleggende rettigheter og spilleregler som hovedavtalen mellom partene i arbeidslivet er basert på, har Hans-Erik Skjæggerud, leder i YS-forbundet Parat, sagt tidligere i streiken.
Dette har derimot Bjørn Kjos og Norwegian avvist.
Selskapet mener at de både har plikt og rett til å gjøre alt de kan for å få fraktet passasjerene frem selv om selskapet står midt i en konflikt.
– Streiken er i Norwegian Air, mens det er Norwegian Air Shuttle som opererer rutene. Dermed har vi fått beskjed om at vi er i vår fulle rett til å leie inn det personellet vi trenger for å gjennomføre de rutene som er planlagt, har Kjos sagt til E24.
NRK er også kjent med at Norwegian har leid fly fra det latviske selskapet Smartlynx på en avgang fra Lanzarote.
Eksperter: I en gråsone
Arbeidsrettseksperter har vært delt på spørsmålet om det er streikebryteri å hente inn fly og piloter fra andre selskaper under streiken.
Advokat og ekspert på arbeidsrett Arvid Reidar Ødegård har gått langt i å kalle det streikebryteri.
– Det å erstatte streikende med innleid arbeidskraft, er normalt forbudt. Det som gjør denne situasjonen pikant, er at det er underleverandøren, altså det norske datterselskapet, som leverer piloter til moderselskapet, har Ødegård sagt til NRK.
Arbeidsrettsadvokat og universitetslektor Thomas Benson mener også at Norwegian opererer i en gråsone.
– Dette er helt på grensen av streikebryteri. Om dette faktisk krysser grensen, er noe arbeidsretten eventuelt må avgjøre, har Benson sagt til NRK.