Fristen for meklingen er fredag ved midnatt. Dersom partene ikke blir enige, vil 70 flygere ta streikevestene på lørdag morgen.
Norwegian sier at ingen passasjerer vil bli berørt og ingen flyvninger vil bli kansellert i helgen.
Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen sier at selskapet vil sette inn piloter fra andre Norwegian-selskaper i Finland og Spania for å dekke opp for de som eventuelt går ut i streik.
– Bare 35 av de 70 som eventuelt blir tatt ut lørdag morgen, jobber i helgen. De andre 35 skal vi klare å dekke opp for ved å sette inn flygere fra våre datterselskaper i Finland og Spania, sier Sandaker-Nielsen til NRK.
–Streikebryteri
Men at Norwegian forbereder seg på å leie inn mannskap ifra andre land ser forbundet for flygerne på som problematisk.
– Dersom dette medfører riktighet, vil det etter Parats oppfatning være å anse som streikebryteri. I tillegg vil det rokke ved lojalitetsplikten og respekten for grunnleggende rettigheter og spilleregler som hovedavtalen mellom partene i arbeidslivet er basert på, sier Hans-Erik Skjæggerud, leder i YS-forbundet Parat i en uttalelse.
Men Norwegian mener at å leie inn piloter fra andre land er helt naturlig og at er på trygg juridisk grunn.
–Når datterselskapet vårt ikke kan levere de tjenestene som de gjør til vanlig er det helt naturlig for oss at vi ber om å få de tjenestene levert ifra andre selskaper i Norwegian-familien, sier Sandaker-Nielsen til NRK.
Parat varsler støtteaksjoner ifra utlandet.
– Dersom det blir streik og ledelsen i Norwegian faktisk gjennomfører slik innleie, vil det bli iverksatt sympatiaksjoner med støtte fra en rekke luftfartsansatte. Pilotforeningen i Sverige har allerede varslet at de vil sympatisere og det samme vil kunne omfatte kabinansatte i Norge og Danmark, sier Skjæggerud.
Stridens kjerne
Parat og NHO Luftfart har forhandlet i tre måneder uten å bli enige om en avtale for pilotene. Dermed endte de opp på riksmekler Nils Dalseides kontor klokka 10 torsdag formiddag. Daleide har kalt meklingen vanskelig.
Striden står om mer enn lønn. Mens selskapet vil ha lønnsfrys, kutt i pensjoner og kutt av kostbare forsikringsordninger, er pilotenes viktigste krav at de får ny tariffavtale med det de kaller en «reell arbeidsgiver». De ønsker en tariffavtale med morselskapet Norwegian Air Shuttle, og ikke med Norwegian Air Norway som de oppfatter som et «pappselskap».
Blir ikke partene enige om en avtale, blir det streik fra lørdag morgen.
Ifølge NTB frykter både pilotforeningen og hovedorganisasjonen Parat at Norwegian-sjef Bjørn Kjos vil svare på en eventuell streik ved å la pilotenes formelle arbeidsgiver, Norwegian Air Norway, gå konkurs.
En eventuell streik er det siste Norwegian trenger. Norwegian gikk med mer enn 1 milliard kroner i underskudd i fjor. Til sammenligning hadde selskapet et overskudd på 322 millioner kroner året før.