Hopp til innhold

Kan bli Norwegian-streik fra lørdag

Den første streiken blant Norwegians piloter noensinne kan være et faktum allerede fra førstkommende lørdag. Streikefaren vurderes som overhengende.

Norwegian-fly

Allerede til helgen kan Norwegian-fly i Skandinavia bli stående på bakken dersom ikke meklingen lykkes.

Foto: Nilsson, Johan / NTB scanpix

De skandinaviske pilotene i flyselskapet Norwegian har forhandlet i mer enn tre måneder om en ny tariffavtale med arbeidsgiveren, uten å lykkes.

Torsdag denne uken sparkes ballen over til Riksmekler Nils Dalseide.

Han vil forsøke å finne en løsning på den betente konflikten som begge parter kan leve med. Meklingsfristen går ut klokka 24.00, natt til lørdag.

Etter det NRK kjenner til, vil Parat sende ut varsel om plassfratredelse allerede tirsdag. Dersom ikke partene kan enes om en løsning hos Riksmekleren, betyr det at streiken være et faktum allerede førstkommende lørdag.

– Krever dramatisk forverrede vilkår

Halvor Vatnar på vei inn til mekling

Halvor Vatnar er leder for Norwegian Pilot Union i Parat.

Foto: Linda Reinholdtsen / NRK

Pilotene vurderer etter det NRK erfarer at streikefaren denne gangen er overhengende, fordi det står om grunnleggende prinsipielle spørsmål.

– Det overordnede er at kostnadene for pilotene i Norge, Sverige og Danmark er for høye. Det kreves at våre vilkår dramatisk forverres dersom vi skal være med videre på det eventyret som Norwegian har vært, sier Halvor Vatnar, som er leder for Norwegian Pilot Union.

Lønnsfrys, lengre arbeidsdager og mer fleksible arbeidsnøkler som kan endres på kort varsel, er noen av kravene fra arbeidsgiver, ifølge Vatnar.

Etter det NRK erfarer har arbeidsgiveren Norwegian signalisert at så mange som 200 av pilotene risikerer å bli nedbemannet dersom ikke kostnadene kuttes.

– Som et resultat av at vi er for kostbare, og vi har også fått beskjed om at vi produserer for lite, så må vi nedbemanne. Noe av det paradoksale her er at vi vokser hele tiden, og så blir vi for mange. Mye av det vi har fløyet fra Skandinavia til Spania, Storbritannia og Kanariøyene har blitt overført til våre kolleger med vesentlig dårligere vilkår i Syd-Europa, sier Vatnar.

Fire hovedspørsmål på bordet

Etter det NRK kjenner til er det fire punkter som er særlig viktig for pilotene:

  • De vil at tariffavtaler skal inngås med de kaller reell arbeidsgiver (morselskapet), og at inngåtte avtaler må følges
  • Pilotene vil at avtalene i de skandinaviske landene skal være like, også når det gjelder spørsmålet om pensjon
  • At det skal være full fleksibilitet, og like karrieremuligheter for alle i selskapet.
  • De krever at det skandinaviske markedet produseres av piloter innen det skandinaviske tariffområdet.

Har invitert til dugnad om kostnadskutt

Kommunikasjonsdirektør Anne Sissel Skånvik i Norwegian sier at selskapet må gå gjennom dyre ordninger med de ansatte, blant annet pilotene, for å kutte kostnader. Hun sier selskapet har invitert pilotene til å komme med innspill i dette arbeidet.

Pilotene sier de føler seg uønsket i selskapet. Hva sier dere til det?'

– De er i aller høyeste grad ønsket, men ledelsen og pilotene må sette seg sammen og se hvordan vi kan få kostnadene ned. Det har man gjort i andre selskaper. Vi må komme til enighet, og det har vi håp om at vi skal klare i meklingen.

Priser de norske pilotene seg ut av markedet?

– Jeg vil ikke bruke de ordene, men vi har et for høyt kostnadsnivå i Skandinavia, og det må vi gjøre noe med, sier Skånvik til NRK.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger