Mens handelsnæringa sliter med enorme svinn på grunn av butikktyverier er svinnet fra Vinmonopolets utsalg forsvinnende lite.
Kun promiller
– Våre svinn kan ikke måles i prosenter, men i promiller.
Det forteller kommunikasjonsdirektør Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet AS.
I følge tall fra Global Retail Theft Barometer ble det stjålet varer for 3,7 milliarder kroner i Norge i tidsrommet juli 2010 til juni 2011.
Halvparten av butikksvinnet står kundene for. De ansatte har skylda for 30 prosent. Fra 2010 til 2011 steg det totale svinnet her i landet med 7,1 prosent.
For Vinmonopolet er bildet helt annerledes. Her er svinnet bare mellom 0,35 og 0,5 promille. Det tilsvarer mellom kr. 350,- og kr. 500,- pr. million i omsetning.
Synlig i butikken
Vinmonopolet har en politikk som handler om å være synlig og til stede i butikklokalene, sier kommunikasjonsdirektøren.
– Når en kunde kommer inn i butikken blir han ofte møtt av et «hei» fra en av våre ansatte. Den viktigste grunnen til at våre folk sirkulerer rundt om i butikken er naturligvis at de skal gi kundene våre hjelp og råd.
En bi-effekt av at vi er der er at det blir vanskeligere å stjele og gjemme unna flasker fra hyllene, sier Halvor Bing Lorentzen.
LES:
Synlig og skjult merking
Nesten alt av godsakene i Vinmonopolets hyller er merket. Hvordan varene er merket varierer noe.
– De fleste av våre flasker har usynlig merking som kun oppdages hvis noen prøver å smugle ut flaskene gjennom kassa uten å betale. Noen produkter er dessuten merket tydelig og synlig for alle.
– Hva bestemmer hvordan varene tyverisikres?
– De dyreste varene blir best merket. I praksis betyr det at den dyreste whiskyen og den mest eksklusive konjakken i hyllene blir ekstra godt sikret mot tyveri.
LES OGSÅ:
Plasseres forskjellig
Det er ikke tilfeldig hvordan varene våre er plassert i hyllene på Vinmonopolet, forteller informasjonsdirektør Halvor Bing Lorentzen.
– Mønsteret er at vinflaskene er plassert langs veggene. Brennevinet er plassert mer mot midten i lokalet. Dermed blir brennevinet mer synlig for de som sitter i kassa og lettere å holde øye med. Det er med på å forhindre tyverier.
Store lokale forskjeller
Vinmonopolet har ikke oversikt over hvor mange tyveriforsøk de har i året, men det er forskjell på hvor utsatt utsalgene er.
– Noen av våre utsalg opplever ukentlig at noen forsøker seg på å stjele varer, mens andre nesten ikke har dette problemet.
Et eksempel på store forskjeller i en og samme by er Tromsø.
Svinnet for utsalget i Grønnegata, midt i sentrum var for 2011 på kr. 758,- per solgte million, altså en del over landssnittet.
– Det er nok ikke noen tvil om at det er et sterkt belastet miljø omkring butikken som er med på at tallene blir slik, sier Lorentzen.
– For Langnes sitt vedkommende så var svinnet i den samme perioden på kr. 46,-, eller altså 0,04 promille. Utsalget på Langnes er et av utsalgene i Tromsø som ligger litt utafor sentrum.
Alle tyveriforsøk politianmeldes
I 2011 leverte Vinmonopolet 200 anmeldelser til politiet. Hitttil i 2012 er tallet 170.
Men en ting er sikkert: Alle som blir tatt for å stjele blir anmeldt til politiet, sier informasjonsdirektør Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet AS.