Hopp til innhold

Her er det ikke lett å stjele varer

Få slipper ut fra Vinmonopolets 278 utsalg med stjålne varer.

Vinmonopol

Vinmonopolets ansatte skal være synlige og til stede i butikklokalet

Foto: NRK

Mens handelsnæringa sliter med enorme svinn på grunn av butikktyverier er svinnet fra Vinmonopolets utsalg forsvinnende lite.

Kun promiller

– Våre svinn kan ikke måles i prosenter, men i promiller.
Det forteller kommunikasjonsdirektør Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet AS.

I følge tall fra Global Retail Theft Barometer ble det stjålet varer for 3,7 milliarder kroner i Norge i tidsrommet juli 2010 til juni 2011.
Halvparten av butikksvinnet står kundene for. De ansatte har skylda for 30 prosent. Fra 2010 til 2011 steg det totale svinnet her i landet med 7,1 prosent.

Halvor Bing Lorentzen

Kommunikasjonsdirektør Halvor Bing Lorentzen er fornøyd med at det stjeles lite fra Vinmonopolet

Foto: Junge, Heiko / SCANPIX

For Vinmonopolet er bildet helt annerledes. Her er svinnet bare mellom 0,35 og 0,5 promille. Det tilsvarer mellom kr. 350,- og kr. 500,- pr. million i omsetning.

Synlig i butikken

Vinmonopolet har en politikk som handler om å være synlig og til stede i butikklokalene, sier kommunikasjonsdirektøren.

– Når en kunde kommer inn i butikken blir han ofte møtt av et «hei» fra en av våre ansatte. Den viktigste grunnen til at våre folk sirkulerer rundt om i butikken er naturligvis at de skal gi kundene våre hjelp og råd.

En bi-effekt av at vi er der er at det blir vanskeligere å stjele og gjemme unna flasker fra hyllene, sier Halvor Bing Lorentzen.

LES:

Synlig og skjult merking

Champagnealarm

Dyre varer er spesielt godt tyverisikret

Foto: Morten W. Røkeberg / NRK

Nesten alt av godsakene i Vinmonopolets hyller er merket. Hvordan varene er merket varierer noe.

– De fleste av våre flasker har usynlig merking som kun oppdages hvis noen prøver å smugle ut flaskene gjennom kassa uten å betale. Noen produkter er dessuten merket tydelig og synlig for alle.

– Hva bestemmer hvordan varene tyverisikres?

– De dyreste varene blir best merket. I praksis betyr det at den dyreste whiskyen og den mest eksklusive konjakken i hyllene blir ekstra godt sikret mot tyveri.

LES OGSÅ:

Plasseres forskjellig

Det er ikke tilfeldig hvordan varene våre er plassert i hyllene på Vinmonopolet, forteller informasjonsdirektør Halvor Bing Lorentzen.

– Mønsteret er at vinflaskene er plassert langs veggene. Brennevinet er plassert mer mot midten i lokalet. Dermed blir brennevinet mer synlig for de som sitter i kassa og lettere å holde øye med. Det er med på å forhindre tyverier.

Store lokale forskjeller

Vinmonopolet har ikke oversikt over hvor mange tyveriforsøk de har i året, men det er forskjell på hvor utsatt utsalgene er.

– Noen av våre utsalg opplever ukentlig at noen forsøker seg på å stjele varer, mens andre nesten ikke har dette problemet.

Et eksempel på store forskjeller i en og samme by er Tromsø.

Svinnet for utsalget i Grønnegata, midt i sentrum var for 2011 på kr. 758,- per solgte million, altså en del over landssnittet.

– Det er nok ikke noen tvil om at det er et sterkt belastet miljø omkring butikken som er med på at tallene blir slik, sier Lorentzen.

– For Langnes sitt vedkommende så var svinnet i den samme perioden på kr. 46,-, eller altså 0,04 promille. Utsalget på Langnes er et av utsalgene i Tromsø som ligger litt utafor sentrum.

Alle tyveriforsøk politianmeldes

I 2011 leverte Vinmonopolet 200 anmeldelser til politiet. Hitttil i 2012 er tallet 170.

Men en ting er sikkert: Alle som blir tatt for å stjele blir anmeldt til politiet, sier informasjonsdirektør Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet AS.