Lampene på dashbordet viste bare tull, og den nye Volkswagen terrengbilen måtte slepes åtte mil til nærmeste merkeverksted.
Dette ble resultatet da den militære radaren i Vardø ødela det elektroniske systemet i en personbil til en av de ansatte i etterretningstjenesten.
– Dette er en sak mellom kjøretøysprodusent og bileier. Kjøretøyet det er snakk om er spesielt sårbart for dette problemet, sier kommunikasjonssjef i Forsvarets informasjonsinfrastruktur, Knut Grandhagen.
- LES OGSÅ: Russland stoler ikke på Globus II
Ikke første gang
Dette er ikke det eneste tilfellet der militære radarsystem har slått ut elektronikk i biler i Vardø. Det bekrefter informasjonssjefen.
– Vi har også hatt tilfeller hvor en biltype fra en annen produsent ble rammet. Også denne biltypen var spesielt sårbar for problemet, sier han.
Likevel ser ikke Forsvaret noen grunn til å ta affære.
– Det bør være en smal sak for produsentene å rette opp svakheten. I og med at svakheten bare gjelder et fåtall biltyper, sier Grandhagen.
- LES OGSÅ: – Vardø-radar viktig for rakettforskning
Fikk ikke sende eksperter
Volkswagen i Tyskland ville sende eksperter til Vardø for å undersøke strålingen, men fikk nei til å komme inn på Forsvarets område.
– I utgangspunktet slipper ikke forsvaret kommersielle eller private aktører inn for å gjøre målinger på skjermede områder. Det er prinsipielt, sier Grandhagen.
Mekanikerne på merkeverkstedet konkluderte at bare de militære radarsystemene kunne slått ut det elektroniske systemet så fullstendig.