MS Sollifjell - MS «Sollifjell» fikk hull i skroget på turen nordover fra verftet i Mandal. Siden da har saken rundt de nye hurtigbåtene versert i media. - Foto: Foto: Øystein Ramstad /

MS «Sollifjell» fikk hull i skroget på turen nordover fra verftet i Mandal. Siden da har saken rundt de nye hurtigbåtene versert i media.

Foto: Øystein Ramstad

– Hurtigbåt-kontraktene kan ikke sies opp

– Er juridisk bindende for Troms fylkeskommune, mener advoaktfirma.

Til tross for en rekke forsinkelser og problemer med de nye hurtigbåtene så er det ikke juridisk grunnlag for Troms fylkeskommune å si opp avtalen med Boreal Transport, ifølge advokatfirmaet Steenstrup og Stordrange.

Fylkesråd Kari-Anne Opsal er enig i konklusjonen, men:

– Det er ikke grunnlag til å heve nå, men det er ingenting som tilsier at det ikke er grunnlag til å heve om en måned.

Kjøpet av nye hurtigbåter har vært et mareritt for Troms fylkeskommune.

I et brev til Boreal Transport har Troms fylkeskommune klaget på fem punkter:

  • Båtene ble satt i drift mye senere enn det som var avtalt i kontrakten. MS «Sollifjell» ble skadd under transport nordover, og alle båtene måtte bygges om. Det er ennå usikkert når den siste båten kan settes i drift.
  • Det er funnet flere feil og mangler på de to hurtigbåtene som er satt i drift. Fylkesrådet nevner blant annet at båtene ikke var tilpasset kaianleggene.
  • Motorproblemer, og at båtene har problemer med å manøvrere i vind har skapt bekymring blant brukere og fylkeskommunen.
  • Båtene har problemer med å oppnå marsjfarten som kontrakten krever.
  • Fylkesrådet skriver også at den negative omtalen problemene har fått i media kan føre til økonomiske tap for fylkeskommunen.

Daglig leder Stig Solheim i Borealis nord ønsker ikke å si så mye før de har fått lest advokatens vurdering, men har likevel én kommentar.

– Det er jo det vi har hevdet hele tiden. Otere i propellen er ikke grunnlag for å heve en kontrakt, sier Solheim til itromso.no

Flere nyheter