MS Sollifjell - MS «Sollifjell» fikk hull i skroget på turen nordover fra verftet i Mandal. Siden da har saken rundt de nye hurtigbåtene versert i media. - Foto: Foto: Øystein Ramstad /

MS «Sollifjell» fikk hull i skroget på turen nordover fra verftet i Mandal. Siden da har saken rundt de nye hurtigbåtene versert i media.

Foto: Øystein Ramstad

– Hurtigbåt-kontraktene kan ikke sies opp

– Er juridisk bindende for Troms fylkeskommune, mener advoaktfirma.

Til tross for en rekke forsinkelser og problemer med de nye hurtigbåtene så er det ikke juridisk grunnlag for Troms fylkeskommune å si opp avtalen med Boreal Transport, ifølge advokatfirmaet Steenstrup og Stordrange.

Fylkesråd Kari-Anne Opsal er enig i konklusjonen, men:

– Det er ikke grunnlag til å heve nå, men det er ingenting som tilsier at det ikke er grunnlag til å heve om en måned.

Kjøpet av nye hurtigbåter har vært et mareritt for Troms fylkeskommune.

I et brev til Boreal Transport har Troms fylkeskommune klaget på fem punkter:

  • Båtene ble satt i drift mye senere enn det som var avtalt i kontrakten. MS «Sollifjell» ble skadd under transport nordover, og alle båtene måtte bygges om. Det er ennå usikkert når den siste båten kan settes i drift.
  • Det er funnet flere feil og mangler på de to hurtigbåtene som er satt i drift. Fylkesrådet nevner blant annet at båtene ikke var tilpasset kaianleggene.
  • Motorproblemer, og at båtene har problemer med å manøvrere i vind har skapt bekymring blant brukere og fylkeskommunen.
  • Båtene har problemer med å oppnå marsjfarten som kontrakten krever.
  • Fylkesrådet skriver også at den negative omtalen problemene har fått i media kan føre til økonomiske tap for fylkeskommunen.

Daglig leder Stig Solheim i Borealis nord ønsker ikke å si så mye før de har fått lest advokatens vurdering, men har likevel én kommentar.

– Det er jo det vi har hevdet hele tiden. Otere i propellen er ikke grunnlag for å heve en kontrakt, sier Solheim til itromso.no

Flere nyheter

Trygve Hegnar og Petter Stordalen har lagt inn et bud på Hurtiruten - Trygve Hegnar og Petter Stordalen har lagt inn et bud på Hurtigruten. Resultatet kan bli at selskapet havner på britiske hender. Det er tidligere stortingsrepresentant for SV i Nordland, Geir Ketil Hansen, skeptisk til. - Foto: Bøe, Torstein / NTB scanpix

Frykter at Hurtigruten blir et rent cruiserederi

Hurtigruten kan ende på britiske hender når Petter Stordalen, Trygve Hegnar og et britisk forvaltningsselskap nå ønsker å overta rederiet for tre milliarder kroner. Det er neppe en fordel for kystens befolkning, tror tidligere stortingsrepresentant Geir Ketil Hansen (SV).

Les saken

Flere nyheter

TV-reportasjer

8. klassingene i Hammerfest er blant de tusenvis av skoleelever i en rekke land som nå skal vise hva de kan med lego.
Og når årets tema for First Lego League er naturkatastrofer, så føler finnmarkingene seg "på hjemmebane".
Hekla Stålstrenger spiller live låten 37,5 i NRK studio.
Jens Kloster spiller på sin kopi av en 3.000 år gammel bronselur. Spesielt med dette instrumentet er at munnstykket er helt likt munnstykker som brukes på dagens horn. Instrumentet er også stemt i samme tone som dagens instrumenter, noe som er et lite mysterium ifølge Kloster.