Hopp til innhold

– Vi diskuterer betaling på nett

Hos avisa iTromsø har man hatt en opplagsnedgang på 1.110 av et totalt opplag på 7.110. Men sjefredaktør Jørn-Christian Skoglund tror ikke papiravisa er historie med det første.

Jørn Christian Skoglund

Sjefsredaktør i iTromsø mener at dagens aviser må tenke på nye inntektskilder.

Foto: NRK

– Jeg tror ikke det blir et opplagsfall på 1.000 aviser hvert år. Men jeg tror at om sju år vil det digitale ha 80 prosent av både fokus og inntekter hos oss, sier Skoglund.

Opplagstallene for avisene 2013 fra Mediebedriftenes landsforening og Landslaget for lokalaviser ble presentert tirsdag.

De lokale dagsavisene har en samlet opplagsnedgang på 4,7 prosent, mens de superlokale fådagersavisene har nedgang på 2, 1 prosent.

– Vi har ikke konkludert

Sjefsredaktør Jørn-Christian Skoglund forteller til NRK at de diskuterer betaling på nett, men at det ikke er klart hvilken modell de legger seg på.

– Det man ser er at de som har innført betaling på nett, ser ut til å ha bremset opplagsnedgangen. Men vi har på ingen måte konkludert, understreker han.

Andre aviser i nord som har begynt med betaling på nett er Nye Troms, Svalbardposten og Sør-Varanger Avis.

– Tatt endringene i mediebransjen på alvor

Den digitale transformasjonen gjenspeiles i opplag- og lesertallene for norsk dagspresse. Nettutgavene som måles vokser med 5,5 prosent og de målte mobiltitlene vokser med hele 41 prosent, viser tallene fra Mediebedriftenes landsforening.

Sjefsredaktøren i iTromsø sier at de har tatt endringene i mediebransjen på alvor.

– Alle journalister jobber på nett og mot digitale plattformer. Siden oktober vi doblet antall oppdateringer på nett, og lagt ut fem-seks videoinnslag for dag.

Selv var avisen raskt ute med å fortelle at de var best i Tromsø by på nett, basert på en spørreundersøkelse fra Norfakta.

– Må tenke på nye inntektskilder

På spørsmålet om hvilken nettside det er mest nødvendig å klikke seg inn på svarer 73 prosent at de fortrekker iTromso.no, mens 52 prosent velger Nordlys.no.

Skoglund mener journalistikken på sikt kommer styrket ut av endringene i bransjen.

– Man må tenke nye inntektskilder, og de kreative mulighetene der er ganske store. Nye forretningsområder for å finansiere journalistikken er en dyd av nødvendighet i ei tid der pressestøtten er usikker.

Han tror at det på sikt blir nok antall overskrifter skrellt bort.

Det blir færre journalister, men man skal satse på en bedre journalistikk.