Finnmark Dagblad er fortsatt Finnmarks største avis. Det er redaktør Sverre Joakimsen naturligvis glad for. Han overtok redaktørstolen i avishuset i fjor, og fikk i dag opplagsutviklingen svart på hvitt, på lik linje med andre avisredaktører i landet.
Og også Joakimsen må erkjenne at tendensen fortsatt er nedadgående. Opplaget ble redusert med 264 aviser og er nå nede på 6.604.
Ansvarlig redaktør Sverre Joakimsen i Finnmark Dagblad. Foto: Jan Harald Tomassen
Rask digital utvikling
Joakimsen erkjenner at den digitale utviklingen har gått raskere enn de har klart å forutse, og ikke minst henge med på.
– Vi har gode tall på våre nettsider og et populært tilbud med e-avis. Men inntektsstrømmen følger ikke med like raskt over på digitale plattformer, forteller redaktøren.
– Hva gjør du da?
– Vi må naturligvis forsøke å redusere utgiftene, og i en bedrift er det alltid muligheter for reduksjon, så det blir nok med ostehøvelen litt her og litt der, erkjenner han.
- LES OGSÅ:
Journalistikken viktigst
Men økonomiske utfordringer og dyster opplagsutvikling til tross. Sverre Joakimsen mener det er en ting som ikke er til å rokke ved.
– Journalistikken er det viktigste. Vi må jobbe knallhardt for å utvikle den og sørge for å være nyhetsledende, og så spiller det forsåvidt ikke så stor rolle om det er papiravis eller mobiltelefon, sier han.
Bekymret i øst
Ansvarlig redaktør Gard Michalsen i avisa Finnmarken. Foto: Arnstein Jensen
Også avisa Finnmarken i Vadsø går tilbake, med 326 eksemplarer.
– Vi har en nedgang som ligger på landsgjennomsnittet, men jeg skulle gjerne ønske nedgangen var på en til to prosent og ikke fem, sier redaktør Gard Michalsen.
– Man kan si at det er bekymringsfullt at papiravisen er i nedgang. Men Finnmarken sin posisjon i Øst-Finnmark er jeg ikke bekymret for. Vi har fortsatt 23.000 lesere hver dag på alle plattformer, sier han.
Men også i Øst-Finnmark er det bekymring i forhold til overgangen fra papir til digitalt.
– Det er utfordringen vi som alle aviser har. I fjor leverte Finnmarken godt og vi gikk med et overskudd på 2,2 millioner. Det er blant de bedre i Nord-Norge, forklarer han.
Men Michalsen erkjenner at inngangen til 2014 er mer utfordrende enn utgangen på 2013.
– Så utfordringa vår er å skape digital trafikk og skape omsetning på digitale flater, sier Gard Michalsen.