Hopp til innhold

Frykter flere skredulykker

Skredekspert mener frislipp av snøskutere på fjellet vil gi flere skredulykker.

Steinar Bakkehøi, NGI

Skredekspert ved Norges geotekniske institutt, Steinar Bakkehøi, frykter flere skredulykker med snøskuter i fremtiden.

Foto: NRK

Skredekspert ved Norges geotekniske institutt, Steinar Bakkehøi, frykter friere snøskuterferdsel vil føre til flere skredulykker.

Frank Bakke Jensen

Stortingsrepresentant Frank Bakke Jensen frykter ikke et frislipp av snøskutere.

Foto: Trond Vestre / NRK

Regjeringen vil utvide ordningen med lovlige skuterløyper i Norge. Fra 2014–2018 skal 40 kommuner gis anledning til å ha løyper for fornøyelseskjøring. Bakkehøi frykter at det vil føre til flere snøskutere, og dermed også flere ulykker.

– Noe av resultatene av dette kan være at vi vil få flere omkomne i skredulykker, sier Bakkehøi.

Selv om det bare legges opp til snøskuterkjøring i godkjente løyper, frykter Bakkehøi at flere også vil kjøre utenom disse.

– Vi må ikke være så naive at vi tror at alle vil følge de sikre løypene. Jeg har bare påpekt at man må være klar over at dersom man slipper flere ut i fjellet, så kan man få flere ulykker. Jeg har ikke sagt at man ikke skal gjøre det, det får være opp til hver enkelt om de ønsker å bli drept i skredulykker.

– Symbolsak for «nikkersadelen»

Snøskuterentusiast og høyre-politiker fra Finnmark, Frank Bakke Jensen mener Bakkehøi overdramatiserer farene ved snøskuterkjøring.

– Motstanden mot snøskuterkjøring har blitt stor, og det har blitt en symbolsak for «nikkersadelen». Hver gang denne problemstillingen kommer opp så er man ute og roper «Varsku!» I tillegg forutsetter han at kommunene vil legge løypene i skredfarlige områder, det tror jeg ikke vil skje.

Forutsetter trygge løyper

Bård Vegar Solhjell

Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell(SV) mener skuterførere og de som lager løyper har et ansvar for trygg snøskuterkjøring.

Foto: Kaj Hjertenes / NRK

Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell(SV), som på vegne av regjeringen skal legge frem forslaget, sier de kun vil åpne for trygg skuterkjøring i lovlig anlagte løyper.

– Det er viktig både for dem som skal drive skuterkjøring, men også for dem som skal lage løypene å ha sikkerhet, og da også skredfare, i tankene.

Hvor lett er det å kontrolere at folk holder seg til løypene?

– Det er vanskelig, det er det ingen tvil om. Det er jo allerede i dag ganske mye ulovlig kjøring i fjellet, derfor er det også viktig at den enkelte skuterfører er forsiktig og holder seg unna skredutsatte områder.

Selv om det er myndighetene som har ansvaret for å legge til rette for trygge forhold, så må alle som ferdes på fjellet være klar over risikoen man utsetter seg for, mener Solhjell.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark