Hopp til innhold

– Vi føler oss dolket i ryggen av Telenor

– Ledelsen begrunner nedleggingen med at det er rekrutteringsproblemer på Finnsnes, men det er vi sterkt uenig i, sier tillitsvalgt Line Diane Hansen. Hun sier de ansatte føler seg dolket i ryggen av Telenor-ledelsen.

Skuffede Telenor-ansatte på Finnsnes

Tillitsvalgt Line Diane Hansen er svært skuffet over at Telenor legger ned avdelingen på Finnsnes. 50 ansatte mister jobben. Hun får støtte av kollega Gunnar Bertheussen (t.h).

Foto: Linda Pedersen / NRK

De femti ansatte ved Telenors kundeserviceavdeling på Finnsnes reagerte både med tårer og en dose galgenhumor da de i dag fikk beskjed om at avdelingen skal legges ned.

Tillitsvalgt Line Diane Hansen sier hun er svært skuffet over beslutninga fra toppledelsen.

– Jeg er lei meg og sint, og føler meg dolket i ryggen av Telenor, sier Hansen oppgitt.

Sjokkmeldingen ble fordøyd med en felles lunsj på hotellet like ved Telenor-bygget, der de ansatte snakket ut om situasjonen.

Uenig i begrunnelsen

Telenor Finnsnes

Snart blir Telenor-skiltet fjernet for godt fra denne bygningen på Finnsnes.

Foto: Tone Resvoll

Telenor har tidligere meldt at de skal spare 500 millioner kroner og trolig si opp 450 ansatte. Årsaken er at lønnsomheten har gått ned fordi prisen for mobiltelefoni har blitt lavere og færre er tilknyttet fasttelefon.

Saken fortsetter under videoen:

I dag kom avgjørelsen de femti ansatte i Telenor på Finnsnes fryktet: Hele avdelinga legges ned.
.
Avgjørelsen fra Telenor-ledelsen ble mottatt med sinne, tårer - og samhold:

Telenors regnestykke viser at kundesentre med mindre enn hundre ansatte ikke er lønnsomme nok. Kundesenteret på Finnsnes er med sine femti ansatte det minste i Telenor, derfor vil ledelsen legge ned kontoret.

De ansatte på Finnsnes mener at deres avdeling har gått bra, men påpeker at de ikke har fått tilført nok stillinger.

– Vi har fått flere begrunnelser for nedleggingen lagt frem, men den de oftest trekker frem er rekrutteringsproblemer. Det er vi sterkt uenig i, det opplever ikke vi at vi har. Men vi har ikke fått nye stillinger på Finnsnes på to år, forteller Hansen.

Få vurderer ny Telenor-avdeling

De ansatte har fått tilbud om arbeid ved andre Telenor-kontorer i landet eller sluttpakke og hjelp til å finne ny jobb utenfor konsernet. Hansen sier at hun enda ikke har bestemt seg for hva hun velger.

Demonstrasjoner Finnsnes

Demonstrasjonen 29. mars var til ingen nytte, de femti Telenor-ansatte på Finnsnes mister jobbene sine.

Foto: Arild Dag Moe / NRK

– Sannsynligvis blir jeg å bo på hybel i Harstad i ukene og pendle hjem i helgene, sier Hansen. Hun sier hun trolig blir den eneste som kan takket ja til å forbli i konsernet.

Hennes kollega Gunnar Bertheussen er skeptisk til hva Telenor-ledelsen vil foreta seg i fremtiden, og stoler ikke på at avdelinga i Harstad blir forskånet for kutt.

– Min tillit til ledelsen er langt nede. De spiller ikke med redelige kort, sånn føler jeg det. Derfor tar jeg sluttpakke, sier han.

Harstad er ikke på blokka

Sjef for Telenor Mobil Norge, Bjørn Ivar Moen, sier at det ikke finnes noen garantier for hva bedriften vil foreta seg ved de andre kundeservice-avdelingene i landet, men sier at avdelinga i Harstad ikke er foreslått nedlagt.

– Våre planer for Harstad er å ivareta og utvikle avdelingen der til å bli en sterk lokasjon. Det gjør vi blant annet ved å tilføre avdelinga flere ansatte nå. Umiddelbart får de rundt 20 nye stillinger, sier Moen.

Han ønsker at mange av de ansatte ved Finnsnes-kontoret vil takke ja til å flytte over til Harstad. Flere han har vært i kontakt med sier de vurderer bli med selskapet videre. Og de som vil gjøre andre ting, skal få god oppfølging av Telenor.

– Vi har ikke sondert arbeidsmarkedet på Finnsnes for aktuelle jobber for våre ansatte som velger å ikke bli med oss videre, men de er attraktiv arbeidskraft.

Telenor skal gå i dialog med ansatte som ønsker å skifte beite, og vil langt på vei legge til rette for at de skal finne seg bye arbeidsgivere. Og de vil strekke seg langt, sier informasjonssjef i Telenor, Knut Sollid.

– Når de ansatte finner ut hva de vil gjøre, vil vi bistå for å gjøre overgangen til ny arbeidsgiver enklest mulig. Hver sak vil bli behandlet individuelt, men vi kan gå inn med økonomisk bistand for at de som eventuelt ikke blir med oss videre får enklest mulig overgang til sin nye arbeidsgiver eller yrke.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark