Da julestormene Cato og Dagmar herjet norskekysten måtte flere anløp sløyfes og skipene måtte snu i Trondheim i stedet for Bergen.

Da det stod på som verst, krevde det improvisasjonskunst for å få passasjerene på rett båt.

Måtte improvisere

– Vi måtte fly passasjerer som skulle på i Bergen med rutefly opp til Trondheim, sier Ragnar Norum, kommunikasjonssjef i Hurtigruten.

– Vi hadde også et charterfly i Tyskland med passasjerer som egentlig skulle på i Bergen. De måtte vi også få til å fly til Trondheim, sier han

– Et problem for øysamfunnene

For de mange som bor langs kysten, ble også de kansellerte anløpene et problem.

Hilde Pedersen, som jobber som skipsekspeditør ved NorLines i Bodø, mener det spesielt har vært problematisk å få varer ut til de små øysamfunnene.

– Øyene utenfor Bodø og Helgeland har nok slitt med å få tak i ferskvarer. Vi har slitt med å få tak i blomster, melk, kjøtt og frukt. Det er noe vi ikke har kunnet sendt regelmessig ut dit, sier hun.

Men Pedersen vil uansett gi ros til Hurtigruten for god informasjon.

– Tidligere har vi slitt med å få tak i informasjon. Det var ikke noe problem denne gangen, mener hun.

Tilbake i rute

Men nå har uværet roet seg og de aller fleste skipene skal i dag være tilbake i rute.

– Nå begynner det å gå seg til. Trollfjord gikk fra Trondheim tirsdag, Kong Harald gikk videre nordover fra samme sted onsdag, mens Lofoten forlater Trondheim i dag. Da er vi i rute slik vi skal være, sier Norum.