Hurtigruten - Hurtigruten gjorde Trondheim til hovedbase mens julestormene herjet som verst. - Foto: SCANPIX / Reuters

Hurtigruten gjorde Trondheim til hovedbase mens julestormene herjet som verst.

Foto: SCANPIX / Reuters

Måtte frakte passasjerene med fly

Julestormene gjorde at Hurtigruten måtte sløyfe flere anløpshavner. Det har ført til problemer også for de små kystsamfunnene.

Da julestormene Cato og Dagmar herjet norskekysten måtte flere anløp sløyfes og skipene måtte snu i Trondheim i stedet for Bergen.

Da det stod på som verst, krevde det improvisasjonskunst for å få passasjerene på rett båt.

Måtte improvisere

– Vi måtte fly passasjerer som skulle på i Bergen med rutefly opp til Trondheim, sier Ragnar Norum, kommunikasjonssjef i Hurtigruten.

– Vi hadde også et charterfly i Tyskland med passasjerer som egentlig skulle på i Bergen. De måtte vi også få til å fly til Trondheim, sier han

– Et problem for øysamfunnene

For de mange som bor langs kysten, ble også de kansellerte anløpene et problem.

Hilde Pedersen, som jobber som skipsekspeditør ved NorLines i Bodø, mener det spesielt har vært problematisk å få varer ut til de små øysamfunnene.

– Øyene utenfor Bodø og Helgeland har nok slitt med å få tak i ferskvarer. Vi har slitt med å få tak i blomster, melk, kjøtt og frukt. Det er noe vi ikke har kunnet sendt regelmessig ut dit, sier hun.

Men Pedersen vil uansett gi ros til Hurtigruten for god informasjon.

– Tidligere har vi slitt med å få tak i informasjon. Det var ikke noe problem denne gangen, mener hun.

Tilbake i rute

Men nå har uværet roet seg og de aller fleste skipene skal i dag være tilbake i rute.

– Nå begynner det å gå seg til. Trollfjord gikk fra Trondheim tirsdag, Kong Harald gikk videre nordover fra samme sted onsdag, mens Lofoten forlater Trondheim i dag. Da er vi i rute slik vi skal være, sier Norum.

Flere nyheter

Krigsdrosje - Kristian Moldenæs og Gunnar Nesset med Chevroleten som statsminister Johan Nygaardsvold satt på med. - Foto: Arild Moe / NRK

Faren fikk drosjetur med statsministeren i 1940 – sønnen fikk ei krone av ham

Han var ti år og satt på med farens drosje i Øverbygd krigsvåren 1940. Tilfeldig fikk de en tur med statsminister Johan Nygaardsvold som var på flukt fra den tyske okkupasjonsmakta. Etterpå fikk han en krone av statsministeren. 74 år senere kjører han og NRK samme bilen.

Les saken
Fartsskriver mnipuleringsutstyr skjermbilde - 600 euro koster utstyret som på flere måter kan manipulere vogntogenes digitale fartsskrivere. - Foto: Birger Kjølberg / NRK

Betal fem tusen kroner, og du kan lure fartsskriveren

Statens vegvesen har avdekket at de nye digitale fartsskriverne i bruk i tungtransporten langt fra er sikre. For fem tusen kroner kan hvilken som helst europeisk lastebilsjåfør kjøpe utstyr som gjør det mulig å manipulere fartsskriverne, både mens de kjører og i ettertid.

Les saken

Video

Distriktsnyheter fra Nordland. TV
Banen i Hanarøy idrettshall ble to meter for kort
Raymond Kolbjörnsen har brukt denne uken på å lage denne spektakulære nordlysvideoen.

Flere nyheter

Radio

Radio Nordnytt

Hør siste radiosending fra NRK Nordland

TV-sending

NRK Nordland

Se TV-sendinger fra NRK Nordland igjen

Nordlandsstemmer

Nordlandsstemmer

Les alle ytringene fra Nordland her