Hopp til innhold

Måtte frakte passasjerene med fly

Julestormene gjorde at Hurtigruten måtte sløyfe flere anløpshavner. Det har ført til problemer også for de små kystsamfunnene.

Hurtigruten

Hurtigruten gjorde Trondheim til hovedbase mens julestormene herjet som verst.

Foto: SCANPIX / Reuters

Da julestormene Cato og Dagmar herjet norskekysten måtte flere anløp sløyfes og skipene måtte snu i Trondheim i stedet for Bergen.

Da det stod på som verst, krevde det improvisasjonskunst for å få passasjerene på rett båt.

Måtte improvisere

– Vi måtte fly passasjerer som skulle på i Bergen med rutefly opp til Trondheim, sier Ragnar Norum, kommunikasjonssjef i Hurtigruten.

– Vi hadde også et charterfly i Tyskland med passasjerer som egentlig skulle på i Bergen. De måtte vi også få til å fly til Trondheim, sier han

– Et problem for øysamfunnene

For de mange som bor langs kysten, ble også de kansellerte anløpene et problem.

Hilde Pedersen, som jobber som skipsekspeditør ved NorLines i Bodø, mener det spesielt har vært problematisk å få varer ut til de små øysamfunnene.

– Øyene utenfor Bodø og Helgeland har nok slitt med å få tak i ferskvarer. Vi har slitt med å få tak i blomster, melk, kjøtt og frukt. Det er noe vi ikke har kunnet sendt regelmessig ut dit, sier hun.

Men Pedersen vil uansett gi ros til Hurtigruten for god informasjon.

– Tidligere har vi slitt med å få tak i informasjon. Det var ikke noe problem denne gangen, mener hun.

Tilbake i rute

Men nå har uværet roet seg og de aller fleste skipene skal i dag være tilbake i rute.

– Nå begynner det å gå seg til. Trollfjord gikk fra Trondheim tirsdag, Kong Harald gikk videre nordover fra samme sted onsdag, mens Lofoten forlater Trondheim i dag. Da er vi i rute slik vi skal være, sier Norum.