Avinor skal fra og med 2018 ha gjennomført en omstilling som sparer selskapet for 600 millioner kroner i årlige driftskostnader. Som et ledd i det arbeidet legger de brann- og redningstjenesten ved Bodø flyplass ut i en offentlig anbudskonkurranse.
– Når vi gikk inn og gjorde en del analyser, så kom vi fram til at det ville være spennende å prøve noe nytt i Bodø, og forsøke en modell der vi setter ut disse tjenestene, sier lufthavnsjef Inger-Hilde Tobiassen til NRK.
Transportkomiteen på Stortinget har åpnet for at private aktører kan spille en større rolle enn i dag i driften av Avinors flyplasser. Også Samferdselsdepartementet har utfordret Avinor på å tenke nytt, sier Tobiassen.
– Tradisjonelt har Avinor alltid hatt disse tjenestene selv. I den nye modellen kommer vil til å sitte med ledelsen og ansvaret, men selve utøvelsen blir satt ut på kontrakt.
Vil ha valgt leverandør på nyåret
Avinor har fått i oppdrag å forberede en overtakelse av Bodø flyplass fra Forsvaret, og det er på bakgrunn av føringene som er gitt, at Avinor har valgt en helt ny driftsmodell som blant annet innebærer å hente inn tjenester eksternt.
Avinor vil dermed ha adskilt brann- og redningstjeneste og plasstjeneste, noe som gir mulighet for separate kontrakter.
– De som skal være leverandører vil være underlagt de samme forskriftene og det samme lovverket som vi har vært, poengterer lufthavnsjefen.
– Hvordan blir prosessen videre?
– Nå har vi først en prekvalifisering, før vi deretter kommer til å vurdere tilbud som kommer inn. Deretter vil vi ha valgt en leverandør på nyåret.
Fokus på kostnadseffektive løsninger
Divisjonsdirektør Avinor Margrethe Snekkerbakken i Avinor forteller at de i søken etter en fremtidsrettet organisasjon har vurdert nye driftsmodeller som tidligere ikke har vært forsøkt i Avinor, men som de har sett andre lufthavndrivere lykkes med.
Hun legger til at Avinor har hatt spesielt fokus på effektivitet og kostnader i denne prosessen.
– I utredningsarbeidet har vi sett betydelig spenn i kostnader mellom de ulike alternativene. Vi har vurdert utvalgte driftsmodeller opp mot sikkerhet, sårbarhet, skalerbarhet og stabil drift, forklarer Snekkerbakken.