Hopp til innhold

– Interessen for nordlys har eksplodert

Før tok man nordlyset for gitt, men slik er det ikke lenger. – Det har aldri vært så mange nordlysfotografer, sier nordlysekspert.

I løpet av den siste uka har NRK Nordland fått tilsendt en rekke flotte nordlysbilder. Og det helt uten at forholdene har vært spesielt gode.

Truls Lynne Hansen som er leder for Nordlysobservatoriet ved Universitetet i Tromsø tror det er det dårlige været i høst som har gjort fotografene sultefôret på nordlys.

Truls Lynne Hansen

Truls Lynne Hansen.

Foto: Børre Holmeslet, TGO

– Vi hadde et lite gløtt og da fikk fotografene sjansen. Når det har vært mye dårlig vær, og når det endelig klarner opp, synes folk nordlyset er ekstra stas, tror han.

  • Se nordlysbildene øverst i saken

– Aldri vært så mange fotografer

Truls Lynne Hansen har forsket på nordlyset i mange år, og det faktum at bildene strømmer inn selv om aktivitet på himmelen har vært moderat, mener nordlyseksperter skyldes en ting:

– Interessen for nordlys har skutt i været de siste årene. Jeg tror aldri det har vært så mange nordlysfotografer rundt omkring, sier Hansen.

Han har merket seg at utviklingen har skutt fart de tre siste årene.

– Solformørkelser og måneformørkelser har fått enorm mediedekning de siste årene. Før var det bare en liten notis i avisen. Dette samme har egentlig skjedd med nordlyset, sier han.

(artikkelen fortsetter under)

Video 1bf4a901-80ea-4fa8-a826-ab2b59fa1fdf.png

Gir Lumley «skylda»

Årsakene til at interessen har skutt fart kan være mange, tror Hansen.

Men en BBC-dokumentar fra 2008 er kanskje den fremste årsaken, mener han.

Den 62 år gamle britiske superstjernen Joanna Lumley reiste gjennom hele Nord-Norge i jakten på nordlys. I dokumentaren blir for øvrig Truls Lynne Hansen intervjuet.

– Det tok i grunnen av etter den filmen med Joanna Lumley. Det sparket i gang noe. Før tok folk nordlyset for gitt, det gjør de virkelig ikke lenger, sier nordlyseksperten.

(artikkelen fortsetter under)

Joanna Lumley får oppleve det hun kom for - nordlyset.

Joanna Lumley fikk oppleve det hun kom for - nordlyset.

Foto: Fotograf Kjetil Skogli

Gleder reiselivet

At nordlyset har blitt en sterk merkevare, merker også reiselivsnæringen.

– En ting er at interessen er stor nasjonalt, men vi merker at nordlyset har blitt vår viktigste merkevare for å få utenlandske turister til Nord-Norge, sier reiselivssjef Roger Johansen i Nordnorsk Reiseliv.

Norge og Finland har i flere år kriget om nordlysturistene. Den kampen vil Norge vil vinne.

– Vi bruker veldig mye energi og ressurser på å markedsføre nordlyset, sier Johansen.

En hit på sosiale medier

Nordnorsk reiseliv har bevisst brukt nordlysbilder for å lokke turister på sine Facebook-sider.

I løpet av de fire siste månedene har 45 millioner ulike personer har sett bildene til «Visit Northern Norway».

Reiselivssjefen takker de moderne kameraene for hjelpen.

– Nå om dagen er det mange folk som har så veldig gode kameraer. Bildene er av mye høyere kvalitet enn de var for noe få år tilbake. Det virker opplagt mye sterkere, konkluderer han.