Hopp til innhold

– Dette er oppsiktsvekkende

Transport-politiker reagerer sterkt på avsløringene om bruk av sommerdekk på vinterføre. Nå krever Eirik Sivertsen (Ap) umiddelbare endringer.

Trailervelt i Dunderlandsdalen

I halvparten av tilfellene hvor E6 ble stengt sist vinter var utenlandske vogntog årsaken. Her fra Dunderland i Rana.

Foto: Bjørnar Solvoll

Som NRK fortalte i går kan utenlandske vogntogsjåfører i vinter bruke sommerdekk på vinterføre, til tross de nye dekkforskriftene som Samferdselsdepartementet innførte i januar. Årsaken er at man i de nye dekkforskriftene tillot dekk med merket «M+S» (Mud and snow).

Geir A. MO

Administrerende direktør Geir A. Mo i Norsk Lastebileierforbund (NLF).

Foto: NRK

– Denne merkingen betyr at dekkene skal være egnet både i varm søle og kald snø, noe som er en kraftig selvmotsigelse, sier administrerende direktør Geir A. Mo i Norsk Lastebileierforbund (NLF).

Etter at de nye dekkforskriftene ble innført har NLF sett at stadig flere sommerdekk blir merket «M+S». Det får stortingsrepresentant Eirik Sivertsen (Ap) til å reagere.

– Dette er oppsiktsvekkende. Det er gjort viktige grep i Norge for å sikre trafikantenes sikkerhet gjennom strenge krav til utstyr på vinterføre, så hvis disse opplysningene stemmer, må man ta grep, sier nestlederen i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

– Bør stilles til ansvar

Sist vinter sperret vogntog E6 rundt 300 ganger – med store konsekvenser for varetransporten i landet.

Eirik Sivertsen (Ap)

Eirik Sivertsen (Ap).

Foto: Åse Pulk/NRK

At dekkprodusentene kan ha funnet et smutthull i det nye regelverket som skulle skjerpe kravene til vinterdekk på lastebiler i Norge, synes Sivertsen derfor svært lite om.

– Det mener jeg både er ulovlig og umoralsk. De produsentene som forsøker å omgå regelverket tar en stor risiko og bør bli stilt til ansvar for konsekvensene.

Hvis trailere kjører rundt med dekk som ikke er egnet for norske vinterveier, kan det resultere i personskader og i verste fall at noen mister livet, sier Sivertsen.

– Derfor bør dekkene merkes i henhold til de egenskapene de har. Hvis det er snakk om sommerdekk, skal de også merkes som det.

Ber ministeren ta tak i saken

Stortingsrepresentanten har nå har sendt brev til samferdselsministeren og bedt han om å ta tak i saken.

– Ministeren må sjekke holdbarheten i påstandene, og finne ut hvordan vi kan sørge for et regelverk som gjør det mulig å kontrollere at lastebilene er skodd for føret.

Dette er en alvorlig sak som man må få gjort noe med før vinteren, ellers kan utfallet bli at det nye regelverket ikke får noen effekt, sier Sivertsen.

– Er egnet

NRK har vært i kontakt med både Michelin og Nokian. Ingen av dem kjenner seg igjen i bildet som blir beskrevet, og sier at M+S-klassifisering trygt kan brukes på vinterføre.

– Jeg er enig i at ikke alle mønstre er like godt egnet til å kjøre på norske vinterveier, men våre dekk som har M+S-klassifisering kan man trygt bruke, sier salgssjef Trond H. Andersen i Nokian.