Ørland brukte seks millioner PR-kroner for å få kampflybasen. Den tapende part, Bodø, investerte til sammenlikning 300.000 kroner på PR i denne saken.
– Vi har reflektert mye over lobbyvirksomheten til Ørland kommune og mener det var en uredelig fight, sier ordfører i Bodø kommune, Ole Henrik Hjartøy til NRK.
Ordføreren reagerer sterkt på at skattepenger brukes til å påvirke politikerne.
– Det er horribelt at man bruker skattebetalernes penger på denne måten. Når resultatet ikke blir det som tjener nasjonen best, blir det dobbelt gærent. Vi mener avgjørelsen om å flytte kampflybasen vekk fra Bodø er helt feil, sier Hjartøy.
- Les også: Brukte 1,2 mill på lobbyhjelp
- Les også: – Det er politisk kannibalisme
– Så ikke én pr-rådgiver
Forsvarspolitisk talsmann i Arbeiderpartiet Sverre Myrli var med og tok avgjørelsen om Ørland som ny kampflybase. Han sier han ikke så en eneste pr-rådgiver mens prosessen pågikk.
– Bodø-ordføreren overdriver rollen til PR-byråene. Jeg merket i hvert fall ikke noen PR-byråer verken på Bodø eller Ørlands side, sier han til NRK.no.
- Les også: Bodø flagget på halv stang
Bodø-ordføreren sier han stolte på at kommunens faktabaserte informasjon ville vinne fram. Nå mener han at de demokratiske prosessene er blitt et spill for galleriet.
Myrli sier han har god samvittighet både i prosessen og for avgjørelsen.
– Gjør ikke inntrykk
– Det gjør ikke så veldig stort inntrykk på meg. Jeg har god samvittighet i denne saken. Det var åpne prosesser, høringer, møter og beregninger fram og tilbake. Samtlige argumenter fra Bodø og Ørland ble kvalitetssikret av Forsvarsdepartementet, sier Myrli.
Imidlertid skjønner han at Bodø-ordfører Ole Henrik Hjartøy er skuffet.
– Jeg skjønner at Bodøs ordfører er skuffet over resultatet. Stortinget hadde to veldig gode kandidater, både Ørland og Bodø. Da måtte det en bli vinner og en bli taper.
Myrli mener debatten både i reageringen og i Stortinget var redelig.
– De som foretok jobben med sortering og beregninger var Forsvarsdepartementet, og jeg er ganske sikker på at pr-byråer ikke har noen innvirkning på departementets arbeid. Stortinget fattet sin beslutning på bakgrunn av bakgrunnsmaterialet vi fikk fra departementet.
(artikkelen fortsetter under)
Lyttet til forsvarssjefen
Et annet viktig argument for politikerne var det fagmilitære rådet fra daværende forsvarssjef Harald Sunde – som også gikk for Ørland.
– Men det er ikke slik at vi nødvendigvis følger forsvarssjefen i alt, men det var et vektig moment som talte for Ørland. Jeg tror heller ikke forsvarssjefen høre på PR-rådgiverne, sier Myrli.
Han avviser ikke at lobbyister og pr-byråer kan påvirke når Stortinget skal fatte viktige vedtak.
– Men ikke i denne saken. Den var veldig spesiell. Her måtte én bli skuffet. Hvis det var Bodø som hadde gått av med seieren, ville Ørland i ettertid ha kunnet sagt at kampen var uredelig.
Det argumentet som gjorde at flertallet til slutt falt ned på Ørland var de operative hensynene, utvidelsesmuligheter og økonomi.
– Til sammen gjorde disse faktorene at Ørland trakk det lengste strået. Samlet sett er Ørland et bedre alternativ enn Bodø. Bodø var et godt alternativ, men Ørland var bedre.