Hopp til innhold

Lagde låt om Facebook – diskes

San Marino har fått streng beskjed fra den europeiske kringkastingsunion før Eurovision: Skriv om låta «Facebook uh oh oh» eller bli hjemme.

Valentina Monetta - "Facebook uh oh oh"

Valentina Monetta viser frem Facebooks fordeler i videoen «Facebook uh oh oh».

Foto: Skjermdump: Youtube

Årets internasjonale finale i Melodi Grand Prix nærmer seg. I disse dager er lederne for alle de 42 landene som deltar, samlet i vertsnasjonen Aserbajdsjan.

Les: Tooji synger tredje sist

Der skal deltakerlandene levere inn sitt låtbidrag til den Europeiske Kringkastingsunionen (EBU) som så godkjenner hver enkelt sang. Eurovision-reglementet sier blant annet at låtene ikke må inneholde politiske budskap eller reklame.

Og ved sistnevnte gikk det galt for San Marinos Valentina Monetta, og hennes låt «Facebook uh oh oh».

«Everybody loves you so»

Teksten, som vanskelig kan oppfattes som noe annet enn en ren hyllest til Facebook, lyder blant annet som følger:

«If you wanna be seen by everyone/ Wanna be in the dream and have some fun/ If you wanna be on the hook/ Simply take a look: FACEBOOK oh ah ah – everybody loves you so»

San Marino har også kostet på seg en musikkvideo til låta – der Valentina viser frem sine skuespillerferdigheter og demonstrerer hvordan Facebook virker.

Se videoen her:

Frist til fredag

Men nå har den Europeiske Kringksatingsunionen satt ned foten – og forlangt at San Marino kommer opp med ny tekst uten referanser til Facebook, eller en ny låt innen fredag klokken 12.

Hvis ikke må landet trekke seg fra årets konkurranse.

San Marino er uansett ikke det eneste av årets deltakere med en noe snål låt, Russland sender blant annet en gjeng gamle bestemødre, mens Østerrike byr påselvlysende rumper på scenen. Armenia valgte i siste litenå trekke seg, mens Storbritannia sender den 76 år gamle croonerenEngelbert «The Hump» Humperdinck til Aserbajdsjan.

Bli bedre kjent med alle årets artister og bidrag her:

Les: Disse deltar i ESC 2012

Les: Alt om Eurovision Song Contest