I en fire minutter lang video, om det de kaller «Nye Bergen Havn», slår Fjell kommune et slag for at bergensregionens nye godshavn skal legges til deres kommune, og til CCB-basen på Ågotnes.
Videoen ble presentert på en pressekonferanse på basen i dag.
– CCB-basen og Fjell kommune vil i fellesskap vise hvor godt alternativ CCB-basen kan være som ny godshavn, sier ordfører Marianne Sandahl Bjorøy (Ap).
Ågotnes har lenge vært et alternativ til ny godshavn, og etter at Bergen Ap gikk inn for å legge godsterminalen til Rådal, mener Bjorøy sjansene deres er styrket.
– Dette er et innspill til konseptvalgutredningen. Den bekrefter at havnen og terminalen ikke trenger å være samlokalisert. Det er veldig lite gods som går fra jernbane til båt, påpeker ordføreren.
6000 boliger i Bergen
CCB og Fjell kommune mener mye taler for å legge godshavnen til Ågotnes:
- Området ligger klart med 700.000 kvadratmeter havneareal og 1000 meter kai, noe som vil gjøre flytting av den eksisterende godshavnen på Dokken i Bergen hurtig og rimelig.
- Området er klargjort for videre utbygging.
- Sotrasambandet vil gjøre veitransporten til og fra havnen bedre.
- Det vil mindre trafikk og bedre klima i Bergen sentrum.
- Dokken kan utvikles til et attraktivt byområde, med opptil 6000 nye boliger.
I promoteringsvideoen, der både ordføreren og varaordfører Tom Georg Indrevik (H) medvirker, pekes det også på at det er tilrettelagt for landstrøm på CCB-basen.
Kommunen er opptatt av aktiviteten og arbeidsplassene en godshavn i kommunen vil medføre.
– For Fjell kommune er det bra å få benyttet et kaiområde som allerede ligger der, sier Bjorøy.
– Vi kan ta imot gods i dag
For CCB vil godshavn bety videre bruk av områder som nå står ubrukte, i mange tiår fremover.
– Etter at forsyningene til Statfjord, Gullfaks, Troll, Veslefrikk, Huldra og Kvitebjørn ble flyttet fra Ågotnes, etter at Statoil la om sitt forsyningsmønster i Nordsjøen, har vi betydelig ledig kapasitet til å kunne håndtere gods for Bergen, sier Kurt R. Andreassen, administrerende direktør i CCB.
Han påpeker at de er interessert i et OPS-prosjekt, et offentlig/privat-samarbeid der Bergen kan velge andre løsninger enn å eie alt selv, og peker på de samfunnsøkonomiske fordelene ved å utnytte eksisterende infrastruktur fremfor å bygge opp ny.
– Vi kan ta imot gods allerede i dag. Ro-ro-kai er på plass, lagerbygg har vi allerede, og betydelige lagringsområder er tilgjengelig. Vi har en stor maskinpark og kan raskt tilpasse oss en ny situasjon, sier Andreassen.
- Går inn for delt løsning: