Hopp til innhold

Tverrpolitisk jubel for trolleybuss

I dag skal samferdselsutvalget i fylkeskommunen ta stilling til om en utvidelse av trolleybussnettet i Bergen skal utredes. – Utrolig kjekt om det blir renessanse i stedet for nedleggelse, mener Harald Schjelderup (Ap).

Trolleybuss

SISTE GJENVÆRENDE: «Landåslinjen» mellom Bergen sentrum og Birkelundstoppen er den eneste gjenværende trolleybusslinjen i landet.

Foto: Sølve Rydland

Harald Schjelderup

JUBLER: Arbeiderpartiets gruppeleder, Harald Schjelderup.

Foto: Bergen AP

Gruppelederne for både Arbeiderpartiet og Høyre er svært begeistret for planene om flere trolleybusslinjer i Bergen som NRK fortalte om i går. «»

– Hvorfor kjøpe dieselbusser?

– Mange har vel stilt spørsmål om hvorfor man fortsetter å kjøpe dieselbusser i Bergen når det fins andre alternativer. Man må ha en helhetlig plan når det gjelder kollektivdekningen, og trolley bør være en av tingene som vurderes, sier Høyres gruppeleder i bystyret i Bergen, Dag Skansen.

De nye trolleybusslinjene i Bergen vurderes på steder og strekninger hvor det ikke er aktuelt å bygge ut Bybanen, blant annet flere steder i sentrum.

Tanken er at de elektriske og stillegående bussene skal være et supplement til Bybanen i et miljøvennlig kollektivnett.

Dag Skansen

JUBLER OGSÅ: Høyres gruppeleder, Dag Skansen.

Foto: Høyre Høyre.no

– På vegne av hele Arbeiderpartiets bystyregruppe vil jeg si at vi er kjempeglade for dette, sier gruppeleder for Arbeiderpartiet, Harald Schjelderup.

Har fått renessanse i Lyon

Franske Lyon er en av byene som på ny har tatt i bruk trolleybussene, en teknologi som ble avskrevet andre steder i Norge for 40-50 år siden.

Landets eneste gjenværende trolleybusslinje går mellom Bergen sentrum og Birkelundstoppen, en av de mest trafikkerte busslinjene i Bergen.

Falt for bane+buss-løsning

Dag Skansen og resten av byutviklingskomitéen har vært i Lyon for å se hvordan den UNESCO-listede byen har møtt sine kollektivutfordringer.

Her kan det komme trolleybuss i Bergen

HER KAN DET BLI MER TROLLEY: Dette er de nye linjene som skal utredes.

Foto: Hordaland fylkeskommune

– Vi fattet stor interesse for byens kombinasjon av bybane og trolleybuss, så dette er interessant, sier Skansen.

Jubel også i Venstre og SV

I går uttalte både Alf Helge Greaker fra Venstre og Tom Skauge fra SV seg også svært positivt om fylkesrådmannens trolleybuss-initiativ.

– De går på strøm, er lydløse og gir null utslipp. Trolleybuss er noe det satses på i andre europeiske byer, så jeg er svært optimistisk, sa Greaker, som også er nestleder i samferdselsutvalget i fylkestinget.