Gruppelederne for både Arbeiderpartiet og Høyre er svært begeistret for
i Bergen som NRK fortalte om i går. «»– Hvorfor kjøpe dieselbusser?
– Mange har vel stilt spørsmål om hvorfor man fortsetter å kjøpe dieselbusser i Bergen når det fins andre alternativer. Man må ha en helhetlig plan når det gjelder kollektivdekningen, og trolley bør være en av tingene som vurderes, sier Høyres gruppeleder i bystyret i Bergen, Dag Skansen.
De nye trolleybusslinjene i Bergen vurderes på steder og strekninger hvor det ikke er aktuelt å bygge ut Bybanen, blant annet flere steder i sentrum.
Tanken er at de elektriske og stillegående bussene skal være et supplement til Bybanen i et miljøvennlig kollektivnett.
– På vegne av hele Arbeiderpartiets bystyregruppe vil jeg si at vi er kjempeglade for dette, sier gruppeleder for Arbeiderpartiet, Harald Schjelderup.
Har fått renessanse i Lyon
Franske Lyon er en av byene som på ny har tatt i bruk trolleybussene, en teknologi som ble avskrevet andre steder i Norge for 40-50 år siden.
Landets eneste gjenværende trolleybusslinje går mellom Bergen sentrum og Birkelundstoppen, en av de mest trafikkerte busslinjene i Bergen.
Falt for bane+buss-løsning
Dag Skansen og resten av byutviklingskomitéen har vært i Lyon for å se hvordan den UNESCO-listede byen har møtt sine kollektivutfordringer.
– Vi fattet stor interesse for byens kombinasjon av bybane og trolleybuss, så dette er interessant, sier Skansen.
Jubel også i Venstre og SV
I går uttalte både Alf Helge Greaker fra Venstre og Tom Skauge fra SV seg også svært positivt om fylkesrådmannens trolleybuss-initiativ.
– De går på strøm, er lydløse og gir null utslipp. Trolleybuss er noe det satses på i andre europeiske byer, så jeg er svært optimistisk, sa Greaker, som også er nestleder i samferdselsutvalget i fylkestinget.