Det nye flertallet på fylkestinget la i 2016-budsjettet inn penger til enhetstakst i kollektivtrafikken i Bergen.
– Vi har lovet det i den politiske plattformen, og det klarer vi nå å innfri, sa fylkesordfører Anne Gine Hestetun (Ap), som presenterte nyheten sammen med fylkesvaraordfører Pål Kårbø (KrF).
Enhetstaksten skulle innføres 1. februar, i forbindelse med den årlige takstjusteringen. Den ville spart pendlerne for over 3000 kroner i året. Men de pengene må de foreløpig se langt etter.
Skyss, NSB, fylkeskommunen og fylkespolitikerne sier alle til NRK at de er utålmodige etter å få enhetstaksten innført. Men ingen vil uttale seg om når det faktisk kan skje.
I løpet av året
NRK har imidlertid fått vite at NSB og Skyss nå regner med at enhetstaksten tidligst kan innføres til høsten – minst et halvt år etter planen.
– Det er faktisk ikke mulig å anslå, sier Hanne Alver Krum, som representerer Skyss i forhandlingene med NSB.
– Skjer det i år?
– Ja, i løpet av året skal vi få det til, sier Krum.
– Det må vi jo håpe på, sier NSBs forhandler Henning Lirhus.
– Beklager overfor de reisende
Ap, KrF, Sp og SV brukte 20 millioner på ikke å øke kollektivtakstene så mye som fylkesrådmannen foreslo, men 1. februar ble det likevel dyrere å reise kollektivt, og ikke billigere for de togreisende.
– Vi hadde vel gjerne ikke gått så høyt på banen hvis vi visste om de tekniske utfordringene. Jeg må bare beklage overfor de reisende at dette ikke var så enkelt som vi trodde, sier fylkesvaraordfører Kårbø.
Årsaken til utsettelsen er at Skyss og NSB ikke har funnet ut hvilket billettsystem de skal bruke. De har heller ikke blitt enige om en fordelingsmodell for billettinntektene, og ønsker en felles, helelektronisk billettløsning som gjør det lettere å fordele inntektene.
– Vi gikk ikke inn i det tekniske
Samferdselsdirektør Håkon Rasmussen sier fylkeskommunen og Skyss begynte å jobbe med enhetstaksten umiddelbart etter at budsjettet ble vedtatt 9. desember.
– Men det er to systemer som må kobles sammen, og det er utfordrende.
Fylkesordfører Hestetun sier til NRK at hun ikke tar selvkritikk på at de ikke undersøkte Skyss' og NSBs tidsbehov.
– Vår forståelse var at dette var en smal sak. Men vi gikk ikke inn i det tekniske, sier varaordfører Kårbø.
– Burde dere gjort det?
– Det kan man jo alltid si i ettertid. Men når vi sitter i budsjettforhandlinger, er det ikke det som er vårt fokus. Vi var opptatt av å levere på en sak vi hadde vært opptatt av lenge, sier Kårbø.