Det var passasjerer på toget mellom Hamar og Trondheim langs Rørosbanen mandag som tipset NRK om at doene ikke fungerte som de skulle.
Eller rettere sagt – ikke var i bruk i det hele tatt. Og tipset viste seg å stemme.
Det er heller ikke første gang NSB sliter med stengte toaletter på togene i kalde Østerdalen. Også 21. desember oppsto de samme problemene. Og i fjor vinter.
- Les også: – Ikke drikk kaffe, doen har frosset
- Les også: Trøblete togtur med stengte doer
Inn på verksted
Stengingen av toalettene førte blant annet til at togene måtte stoppe på Koppang stasjon så nødne passasjerer fikk gått på do.
Pressetalsmann i NSB, Håkon Myhre, sier at det som skjer er rett og slett at folk kaster fremmedelementer i doene som gjør at de blokkerer røret som går mellom doene og tanken under toget.
Når det sendes mer vann ned i doen, blir vannet stående i rørene. Med nærmere minus 20 grader, og et tog som kjører i over 100 kilometer i timen, fryser vannet fort og da er det ikke noen enkel operasjon å få åpnet doene igjen.
– Det at vannet fryser i rørgangene får ikke vi gjort noe med raskt. Vi må ha toget inn til verksted for å tine det opp og stikke oss igjennom det som tetter rørene. Først da fungerer toalettene igjen, forteller Myhre.
Truser og tørkepapir
NSB har også hatt problemer med tette toaletter på sommerstid og de kan ikke annet enn å be passasjerer om å passe på hva de putter i do.
Hadde ikke folk tettet rørene, hadde doene fungert tross kulda.
NSB forsøker å informere sine passasjerer så godt de kan om god dokultur, og spesielt på Rørosbanen som har et litt annet dosystem enn andre tog i Norge.
– Hva slags fremmedelementer er det folk kaster i do siden de tetter seg ofte?
– Noen putter papiret de har tørket seg på hendene med i do, og det papiret løser seg ikke opp så lett som dopapiret og propper seg veldig fort. Ellers så finner vi både truser og andre ting som ikke skal være oppe i en do, avslutter Myhre.