Hopp til innhold

Holder igjen vogntog som ikke betaler

Bilbergere i Valdres har lenge brukt kreative metoder for å få betalt for jobben de gjør. Nå har "Valdresmodellen" inspirert samferdselsministeren.

Vang Autoservice i Valdres har brukt hjullås i en årekke for å hindre lastebilsjåfører i å stikke fra bergings-regninga si. Først nå blir det lovlig.

Vang Autoservice har holdt igjen vogntog lenge, for å få sjåførene til å betale regninga for bergingen. - Vi måtte gjøre noe for å få betalt for jobben vår, sier Arve Wangensteen.

Det er samferdselsdepartementet som nå foreslår at politiet, tollerne og vegvesenet skal få bruke hjullås for å hindre lastebilsjåfører i å stikke av fra bøtene og gebyrene sine.

Bilbergerne i Vang Autoservice i Valdres har holdt igjen vogntog i en årrekke, selv om det har vært i en gråsone når det gjelder lovlighet.

– Vi var nødt til å finne på noe, så vi får betaling for det vi driver med. Så ja, vi har lang erfaring med dette, sier Arve Wangensteen.

Berger 400 vogntog hver vinter

Vang Autoservice opererer i et område der det stadig er vogntog som får problemer. I løpet av en vinter berger de mellom 350 og 400 vogntog. Og hver eneste uke holder de igjen vogntog så de ikke skal stikke av fra regninga.

– Vi ber om å få papirene deres. Hvis vi ikke får det, kan vi enten sperre bilen inne inntil de betaler, eller vi plukker av vitale deler på bilen så de ikke kan kjøre videre, sier Arve Wangensteen.

vogntog Osestadbakken

Hjullåsen gjør det umulig å kjøre videre.

Foto: Geir Ingar Egeland / NRK

Denne praksisen har inspirert samferdselsministeren. Regjeringa foreslår nå at politiet, vegvesenet og tollvesenet kan bruke hjullås på vogntog som enten ikke er skikket til å ferdes på vegene, eller som ikke gjør opp for seg.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier det er en del av regjeringens satsing på økt trafikksikkerhet og for å få et ryddigere konkurranseforhold i transportnæringa.

– Vi skal hindre at useriøse transportører stikker av fra bøter og gebyrer. Derfor vil vi åpne for å ta i bruk hjullås, sier Solvik-Olsen til NRK Østfold .

– Endelig!

Guttorm Tysnes, regionsjef i Norges Lastebileierforbund i Hedmark og Oppland, er glad for forslaget og synes det er på høy tid.

– Dette har vi ventet på i flere år. Vi har gang på gang fortalt om det vi kaller «Valdresmodellen» i møter med politikere og Statens Vegvesen. Vi har sagt at man må holde tilbake utenlandske lastebiler til de har betalt regninga. Ellers vil de bare fortsette å kjøre med tvilsomt utstyr her i Norge, sier Guttorm Tysnes.

Vang Autoservice får en del sinte reaksjoner på at de holder igjen vogntog, både fra sjåførene og de som skal ha varene som vogntoget er lastet med.

– Vi forstår jo det. Men vi må bare sette hardt mot hardt for å få oppgjør for jobben vi har gjort, sier han.

Og det resulterer ofte i at den som venter på varene betaler eller garanterer for pengene, slik at vogntoget skal få kjøre videre. Da løser situasjonen seg på den måten, sier Wangensteen.

Kan ikke leke butikk

Guttorm Tysnes

Guttorm Tysnes i Norges Lastebileierforbund i Hedmark og Oppland er strålende fornøyd over at hjullås blir tillatt.

Foto: Halvor Mykleby / NRK

Guttorm Tysnes i Lastebileierforbundet gir Wangensteen full støtte. Hvis det hadde vært bare et enktelttilfelle at regninga ikke ble betalt, hadde virkemiddelet kanskje vært drøyt, men man må gjøre tiltak og dette er et tiltak som virker, mener Tysnes.

– Vi kan da ikke leke butikk heller. Man kan ikke drive et bergingsselskap og bare få betalt av halvparten av kundene, sier Guttorm Tysnes.

At det nå blir lov å sette hjullås på vogntogene vil neppe forandre så mye for Vang Autoservice i Valdres. De vil fortsette å ordne opp selv.

– Men i noen tilfeller trenger vi å tilkalle vegvesenet eller politiet og da kan det jo være til hjelp at hjullås blir tillatt, sier Arve Wangensteen.