En Colin Archer-redningsskøyte i aluminium har sakte tatt form ute på gårdstunet. Til våren skal den seile fra Oslo med mål om fremmede land og riker.
En av drømmene er å nå Antarktis.
– Antarktis er i hvert fall en stor drøm. Båten er jo ekstremt solid. Så det er ikke noe problem å gå i isen med den. Det er folk som har sagt før meg at den ikke synker. Titanic gikk jo ned, men jeg tror faktisk at den her er adskillig mer solid enn Titanic, sier Jonny Birkelund.
Toten-bonden er ingen vanlig bondetamp. Jonny har nemlig vært på jordomseiling tidligere og må sies å ha erfaring med sjøen. Han ramser ivrig opp flere steder han gjerne vil se og oppleve med sin nye farkost.
– Det er noen øyer i Stillehavet som jeg har hatt utrolig lyst til å besøke, og som det ikke er mulig å komme til uten en seilbåt. Å seile opp langs kysten av Kina har jeg også alltid hatt veldig lyst til å gjøre. Det blir spennende å se hvordan båten fungerer når det kommer seil på den. Så får vi ta det derfra, sier han.
- Les også: Trener til milliardseilas på fjellet
- Les også: – Han fortjener en seilas
– Nesten som NOAS ark
Det er et stykke fra Toten til havet. Det er også et stykke fra økogården til naboene, og det kommer godt med under et byggeprosjekt.
– Man kan jo holde på å bråke uten at man forstyrrer for mye. Sånn sett er det et veldig fint sted å bygge en båt. Man sveiser, banker i metall og kutter med vinkelsliper, og det kan høres. Nå har båten vært inne i et telt, og først sett sola de siste dagene. Nå ser det jo nesten ut som NOAS ark som venter på høyvann, sier Birkelund.
Mellom 10.000 og 15.000 arbeidstimer er nedlagt og rundt 300 personer har deltatt i byggeprosjektet. Mange av dem er ryggsekkturister og andre interesserte som deler båtdrømmen. De har jobber for kost og losji på den vesle økogården.
Flere har funnet fram til prosjektet gjennom organisasjon "World wide opportunities on organic farms", som formidler arbeid på økologiske gårder. Målet med den forestående verdensomseilingen er blant annet å besøke ulike øko-landsbyer.
Får være med å seile
Charlotte fra Storbritannia plassere ballast før skøyta skal fraktes på veien helt til Vippetangen i Oslo. Hun ønsker ikke å si så mye om seg selv, men forteller at hun gleder seg enormt til å reise med båten.
For meningen er at alle de som har deltatt i byggeprosjektet skal få være med å seile båten på ulike strekninger.
– Det er fantastisk å være med å dette. Nå bruker jeg tunge verktøy, og jeg har lært så mange ting. Det er virkelig et flott prosjekt å få være med på. Og det er fine mennesker som er med, sier Charlotte.
For ett år siden ble hun oppmerksom på båtprosjektet gjennom en internettside om arbeid i utlandet. Men da hadde hun allerede planlagt et opphold i Russland knyttet til frivillig arbeid. Men etter at hun var ferdig i Russland, reise hun til Nord-Norge og haiken videre til Toten.
– Jeg haiket hit på to dager. Det var en sprø tur, ler hun.
Charlotte forteller at hun har seilt før sammen med faren sin, men stort sett i mindre båter enn denne Colin Archer-skøyta.
– Jeg vil egentlig bare reise og være en del av dette samfunnet/fellesskapet. Drømmen er så fin. Jeg vil være med på båten når jeg kan. Men det har vært mange frivillige som har vært med på prosjektet, og jeg vet at han vil gi alle som har vært involvert en mulighet til å være med å seile, sier hun.
– Nå er tiden da jeg kan reise og være fri
Ella fra Canada er en av de frivillige som de siste dagene har lagt ned betydelig innsats for å få båten sjøklar. I tillegg til å bygge, hjelper hun og de andre til med deler av gårdsdriften. På økogården i Kolbu produseres det blant annet poteter og honning.
– Jeg jobbet på en gård i Canada, og er akkurat ferdig med utdannelsen min på skolen. Nå er tiden i livet mitt da jeg kan reise og være fri. Jeg har studert miljøvern, så dette prosjektet er fint med litt fokus på miljøvern. Det er som en litt gal drøm. Jeg kom hit bare for en drøy uke siden, så jeg oppdager fremdeles ting. Men jeg kom hit på et veldig spennende tidspunkt, sier hun
– Hva er din drøm?
– Jeg vet ikke. Jeg leter etter drømmen min. Jeg prøver å finne det ut nå. Og det er flott å være sammen med andre mennesker som har drømmer. Det gir deg på en måte frihet til å tenke på egne prosjekter. Men jeg har aldri seilt før, så dette kommer til å bli en interessant erfaring, sier Ella.
- Les også: Elverumsing skal følge i Heyerdahls kjølevann
- Les også: Tror på Oscar til Kon-Tiki
20 tonn tung og klar for en storm
Aluminiumsbåten har fått navnet «Sailing the farm, Oslo». Den veier hele 20 tonn, er fire og en halv meter bred og tolv meter lang. Og det er historisk sus over opprinnelsen til skøyta.
Colin Archer (1832–1921) var nemlig båtkonstruktøren som bygde polarskipet «Fram» på oppdrag fra Fridtjof Nansen. Nesten like kjent er han for å ha konstruert 14 redningsskøyter – den første av dem sjøsatt i 1893.
Redningsskøytene ble i sin tid bygget for å tåle hard sjø, og det skal også den flunkende nye aluminiumsutgaven fra Toten gjøre. Men noen racerbåt er det ikke blitt. Toppfarten er på beskjedne 6 knop. I tillegg til seil, er skøyta utstyrt med en motor på 30 hestekrefter.
Natt til tirsdag ble båten fraktet langs veien til havna på Vippetangen i Oslo med politieskorte. Sjøsettingen gikk greit, og nå gjenstår testing og prøving før det bærer av gårde til våren.
Og med et mannskap på 300, som vil være forskjellig på ulike etapper av reisene, finnes det trolig like mange drømmer.
– Vi har tusenvis av kart som vi har sortert og som er klare. Alle som har vært involvert ønsker også å seile og har sine drømmer. Den vil nok seile til mange rare steder rundt omkring i verden. Så det er planen, drømmen bak det hele, sier Jonny.