Hopp til innhold

Ny godsterminal kan gjøre Lakselv til logistikknav

Med byggingen av en 2000 kvadratmeter stor terminal er drømmen om Lakselv som logistikknav nært å bli realisert. Det tror både politikere og lufthavnspersonell.

Ny storterminal skal gjøre Lakselv til logistikknav

Ordfører Knut Roger Hanssen og daglig leder i Miniexpress, Dag Jostein Arild, har stor tro på at Lakselv vil bli fylkets nye logistikknav.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

– Dette er første konkrete steg mot å bli et logistikknav. Nå ser vi at næringslivet selv har oppdaget de tingene som vi har prøvd å få fram, sier ordfører i Porsanger, Knut-Roger Hanssen.

Ordføreren er fornøyd med at det mangeårige arbeidet med en ny storterminal ved Lakselv lufthavn nå gir resultater.

Økt behov for eksport

Etterspørselen for eksport fra Lakselv lufthavn har økt de siste årene, men stasjonssjef for Widerøe i Lakselv, Tore Samuelsen, har måtte sagt nei til å ta imot store fraktefly.

– På grunn av terminalkapasitet klarer vi ikke ta imot de store flyene som spør om å lande her. Det er i hovedsak eksport av sjømat som har utgjort det største behovet for transport, forteller han.

Samuelsen øyner helt andre tider etter at transportselskapet Miniexpress fra Sandefjord nå har offentliggjort sine planer om å bygge en storterminal med frysekapasitet.

Her skal det bygges godsterminal

I dette området til venstre for passasjerterminalen skal godsterminalen bygges.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

– Lakselv et naturlig valg

Daglig leder for Miniexpress, Dag-Jostein Arild, sier Lakselv var et naturlig valg for å bygge en ny storterminal.

– Lakselv er så sentralt som det kan bli i Finnmark. Det er også veldig nært grensen til Finland og det er ingen stengte fjelloverganger som hindrer oss å komme til Europa, sier Arild.

Mulighetene for å bruke modulvogntog, et vogntog som kan være inntil 25,25 meter langt og veie inntil 60 tonn, på veinettet til og fra Lakselv har vært utslagsgivende for den nye terminalen.

– Vi kan bruke modulvogntog fra grensen til Karasjok og inn til Lakselv. Du kan også kjøre inn fra Utsjok til Tana og til Kirkenes. Vi sparer store kostnader og sparer mange folk for å gjøre samme jobben, forteller Arild.

Modulvogntog, "monstervogntog"

Slike modulvogntog kan kjøre på veinettet fra grensen til Finland og inn til Lakselv.

Foto: NRK

Direkte eksport

Samtidig er det ikke tilfeldig at selskapet nå bygger terminalen ved fylkets største flyplass med tre kilometer rullebane.

– Her kan du ta ned enormt store fly. Istedenfor å kjøre til Finland eller til Oslo, slik man gjør det i dag for å fly det videre ut, så kan du faktisk fly det direkte fra Finnmark, sier Arild.

Mulighetene for eksport direkte fra Lakselv gir også ordføreren troen på at Lakselv nå blir et logistikknav i fylke.

– Dette skaper store muligheter, nye arbeidsplasser og trygger de arbeidsplassene som vi har, sier Hanssen.