Finnmark fylkeskommune og Statens vegvesen opplyser at tidenes asfaltsommer er i gang i Finnmark.
Fylkeskommunen skal bruke 43 millioner kroner til lapping og nytt dekke på fylkesveiene, mens Statens vegvesen har satt av 70 millioner til asfalt på sine riksveier.
- Her er kart over veiene som får nytt dekke i sommer
- Her er en oversikt over hvilke veier som får asfalt, og hvor mye
Dårlige fylkesveier
Spesielt fylkesveiene i Finnmark er i dårlig stand, og mens veien over Ifjordfjellet er i ferd med å oppgraderes venter to vegstrekninger i Sør-Varanger på etterlengtet dekke:
Fylkesvei 885 til Pasvik, som er kåret til Norges dårligste vei av en lokal aksjonsgruppe, og fylkesvei 886 til Jarfjord er begge en nøtt for fylkespolitikere, som må prioritere hardt med de veimillionene som finnes til rådighet.
Fylkesvei 886 får 950 meter med ny asfalt i sommer, viser vegvesenets egen oversikt.
– Våre beregninger viser at det vil koste 60-70 millioner kroner årlig å stoppe forfallet på fylkesveiene i Finnmark. Så selv om vi får tatt noen løft flere steder i år, har vi fortsatt svært mange fylkesveier med dårlig dekke, sier avdelingsdirektør Bjørg-Anita Joki i Statens vegvesen i Finnmark til eget nettsted.
Asfaltarbeidene er i gang på E6 ved Karasjok og på riksvei 92 ved Soussjavri. Senere i sommer vil strekningen fra Neiden mot Høybuktmoen og Kirkenes sentrum få nytt dekke.
– Viktigste transportårer
Sentrumspartier i Vadsø og Lakselv vil også få ny asfalt.
– Vi har prioritert de fylkesveiene som er de viktigste transportårene i Finnmark, blant annet fylkesvei 890 mot Båtsfjord og Berlevåg, hvor veien har blitt stadig dårligere. Det samme gjelder fylkevei 98 i Brennelv-området. I tillegg er ytterdistriktene i Loppa prioritert. Her har det vært et stort behov for utbedring i lengre tid, sier Remi Strand, som er hovedutvalgsleder for kultur og samferdsel i Finnmark fylkeskommune.