Hopp til innhold

Fergekaoset: – Det brenner på dass, og de snakker om et nytt møte

– Vil vi ta livet av Hasvik-samfunnet, er vi på god vei, sier Odd Eilert Persen (Frp). Han mener fylkeskommunen har gjort en slett jobb med anbudet, og at de nye fergene i vestfylket er så dårlig egnet at det vil ende med en ulykke.

Kaos på fergesambandet til Hasvik
Foto: Raymond Eriksen

Opptil 15 trailere har stått i kø på kaia de siste dagene, mens de nye fergene til Hasvik har sviktet. Flere ganger har moderat vind hindret dem i å legge til kai. Oppvaskmøtet i fylkets samferdselsutvalg i Alta dag har ikke beroliget de argeste kritikerne.

– Jeg er ikke fornøyd, for det snakkes om et nytt møte 24. februar, og vi bare utsetter dette. Det brenner på dass i Hasvik. Vi kan ikke vente, sier Odd Eilert Persen, fylkesleder i Fremskrittspartiet.

Han mener det er gjort slett arbeid i anbudsrunden, og at utvalgsleder Geir Ove Bakken fraskriver seg ansvar i saken.

Persen er selv sjømann, og frykter at de nye båtene er for dårlige.

– Hvis Boreal sier at det ikke ligger begrensninger på vinden, hvorfor går de ikke til kai på 20 meter i sekundet? Vi vet at den gamle ferge «Åfjord» gikk til kai med 40-45 meter i sekundet, og det var ikke noe problem. Så opplever vi dette. Det er trist.

Tror ikke på bedring

Persen godtar heller ikke forklaringene om at det er oppstartsproblemer.

– Du får ikke mer motorkraft eller bedre fasong uansett hvor mye erfaring skipperne får. Her er ikke mer krefter å hente. Jeg tror båtene dessverre er dårlig egnet. De er bygd med laber standard; det er enkle seter og ikke mulig å legge seg ned. Pris og miljø styrer alt, ikke sikkerheten til dem som skal reise. Det er ikke spørsmål om et skjer en ulykke. Det er spørsmål om når. Det kommer til å bli en katastrofe.

Persen mener fylket bør bryte kontrakten hvis ikke alt er i orden om en måned, men Geir Ove Bakken vil ikke snakke om å bryte.

– Vi er ikke der i dag. Vi ønsker at Boreal skal produsere det som står i ruteoppsettet, og at fergene går i 100 prosent regularitet, sier Bakken.

– Er du fornøyd med tiltakene Boreal lister opp?

– Delvis fornøyd, men Boreal må følge opp, slik at de greier å følge de oppsatte rutene, og befolkningen og næringslivet har en trygghet i ukene som kommer.

– Er det en ansvarsfraskrivelse å si at det er Boreal som må ordne opp?

– Vi har en kontrakt med Boreal som vi nøye følger med. Vi aksepterer ikke at de ikke produserer i henhold til ruteoppsettet. Det er Boreals ansvar å få materiellet til å fungere.

Bakken regner med de må ha flere møter med Boreal, men kan ikke se at kontraktene har vært for dårlig utformet fra fylkeskommunens side.

– Mange frykter at fergene er for dårlige?

– Det er klart befolkningen er i tvil, men jeg regner med at det ikke hefter før Boreal har dette på plass. Jeg forutsetter at materiellet er tidsriktig og moderne, sier Bakken.

Ikke tatt alvorlig

Hasvik-ordfører Eva Husby har sett fempunktsplanen som Boreal la fram for å ordne fergekaoset, men er ikke overbevist. Hun synes planen er ullen. Likevel føler hun at øyboernes situasjon omsider ble tatt alvorlig på møtet i dag.

– Vi har ofte ikke blitt tatt på alvor. Jeg tror du må bo på en øy før du skjønner hva det vil si å ikke ha en ferge. Vi taper inntekter, spesielt i fiskeindustrien. Folket på Sørøya må ha en ferge som tåler vind og som de kan stole på.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark