Hopp til innhold

Selfies på timeplanen

MODUM (NRK): Selfies er et genialt verktøy for å lære skoleelever mer om fotografering og kunsthistorie mener lærere som har satt fenomenet på timeplanen.

Selfies på timpeplanen

Maren Huseth Mortensen og klassekameratene Felix Albrigtsen og Oliver Vesterud Slatter er drevne på å ta bilder av seg selv med mobilen.

Foto: Merethe Åsegaard / NRK

– Du må ha deg i midten og så må du ha bra lys. Og så må du huske å smile.

Elevene på Nordre Modum ungdomsskole har lang erfaring i å knipse bilder av seg selv med mobiltelefonen. Og har mange gode råd for at selfien skal bli perfekt slik at den kan legges ut på Instagram eller Facebook eller sendes på Snapchat til vennene.

Selfies i kunsthistorien

I høst har elevene fått redigere og eksperimentere med selfies som skal stilles ut. Og gjennom forberedelsene har de lært at selfies er et godt kjent fenomen fra kunsthistorien. Mange kjente kunstnere likte å portrettere seg selv, sier kulturskolerektor Katarina de Brisis.

Kulturskolerektor Katarina de Brisis

Kulturskolerektor i Modum kommune Katarina de Brisis.

Foto: Merethe Åsegård / NRK

– Altså det å ha et bilde av seg selv, det er ikke noe nytt. Dette har folk holdt på med i veldig mange hundre år.

Hun nevner de kjente kunstnerne Oda Krohg, Edvard Munch, Rembrandt, Picasso og Vincent van Gogh som alle malte bilder av seg selv.

Så de var like glade i selfies som vi er i dag?

– Ja, det kan du godt si de var.

– Fin måte å lære på

Undervisningsopplegget om selfies er det Kunst rett vest som står bak.

Kunst rett vest er Norges største regionale satsing på billedkunst og kunsthåndverk i 15 kommuner vest for Oslo i et samarbeid kalt Vestregionen. Regionen omfatter kommunene Asker, Bærum, Drammen, Hole, Hurum, Lier, Modum, Nedre Eiker, Svelvik, Ringerike, Røyken, Sande, Sigdal, Krødsherad og Øvre Eiker, samt Akershus og Buskerud fylkeskommuner.

Selfiesprosjektet går rett inn i læreplanen knyttet til visuell kommunikasjon og kunst. Gjennom det de fleste er gode på, nemlig å ta selfies, lærer de kunsthistorien å kjenne.

Manipulert virkelighet

Akkurat som de kjente kunstnerne er vi også i dag opptatt av å vise vår beste side gjennom selfiene.

Kunst og håndverkslærer Merethe Hillestrøm Solheim, lar barna redigere og retusjere bilder av seg selv i timen for å bevisstgjøre elevene på at virkeligheten som ikke alltid er lik de redigerte bildene vi ser på en mobilskjerm.

Merethe Hillestrøm Solheim er lærer i Modum kommune.

Kunst og håndverkslærer ved Nordre Modum ungdomsskole, Merethe Hillestrøm Solheim.

Foto: Merethe Åsegaard / NRK

– Det du ser er jo på en måte ikke alltid det du ser. Vi presenterer en verden på sosiale medier som ikke alltid er slik vi egentlig har det inni oss.

Ungdomsskoleelevene Maren Huseth Mortensen, Felix Albrigtsen og Oliver Vesterud Slatter kjenner seg igjen i at alle vil vise seg fra sin beste side. Og mange av bildene de har tatt redigeres gjerne litt før de skal legges ut så andre kan se dem og like dem.

Viktig hva andre mener

Maren Huseth Mortensen har mange bilder på telefonen. Hun antar at rundt halvparten er selfies, men bare de beste blir lagt ut. Guttene nikker og er enige.

Selfie

Reporter Merethe Åsegaard tar selfie med Maren Huseth Mortensen, Felix Albrigtsen og Oliver Vesterud Slatter.

Foto: Merethe Åsegaard / NRK

– Det er viktig å få mange likes, vi sletter bildene hvis ingen liker dem.

Så det er viktig hva andre mener om bildene?

– Ja, på sosiale medier så er det er jo det.

Uansett antall likes, bildene som ungdommene i Modum har tatt av seg selv skal stilles ut på det lokale biblioteket i samarbeid med kulturskolen som et ledd i selfiesprosjektet.

Les også: Amalie (18): – Det føles som om hver «selfie» blir en audition