Hopp til innhold

Verdenskjent designer fant eventyret i Sigdal

Det er under Andersnatten i Sigdal Per Spook har funnet inspirasjon gjennom alle år. Nå viser den kjente moteskaperen fram sine eventyrbilder fra Sigdal.

Per Spook med et fotografi av Andersnatten

Per Spook med et fotografi av Andersnatten.

Foto: Per Håkon Solberg / NRK

– Paris er en veldig anstrengende by. Du må gi så veldig mye, og du går i høyt tempo hele tiden. Her i Sigdal kan jeg lade meg opp, jeg blir kreativ av å være her, og reiser tilbake til Paris med sekken full.

Per Spook er opprinnelig fra Oslo, men har tilbrakt mange tiår i Sigdal, hvor han finner den roen han ikke finner i Paris.

– Andersnatten er for Sigdal det Eiffeltårnet er for Paris. Andersnatten er symbolet på Sigdal, sier Spook.

Eventyrslottet

"Under Andersnatten" heter fotoutstillingen som åpner på Villa Fridheim i Krødsherad lørdag. Dette er Per Spooks eventyrslott, som han raskt fant fram til da han for mange år siden fant sitt personlige pustehull i Sigdal, som har vært hans base i Norge. Selv før Villa Fridheim ble satt i stand og tatt vare på, elsket han stedet.

Vi treffer Per Spook mens han henger opp bilder i 2. etasje i den vakre, gamle villaen. Vegger og gulv er skjeve, og bildene må henges skjevt på en måte som gjør at det ser ut som om de henger rett. Men Spook er strålende fornøyd med å bruke Villa Fridheim som utstillingslokale. Han har fotografert folk og natur i Sigdal gjennom 50 år.

Villa Fridheim

– Villa Fridheim gir den helt rette atmosfæren for fotografiene mine, sier Per Spook.

Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

Har kuttet ut mote

– Atmosfæren her er topp. Bildene får en pluss i dette miljøet, for det er jo eventyrbilder. Her er vi midt i en eventyrverden, der Theodor Kittilsen hentet sine motiver og sin inspirasjon. For meg er Kittilsen den mest typiske norske maleren, ja den beste norske maleren, sier Spook.

Nordmannen som gjorde suksess som moteskaper i Paris, har alltid fotografert mye, og han har bestandig kameraet med seg til Sigdal. Fotografering har det blitt mer og mer av etter hvert.

Trolsk motiv, fotografi av Per Spook

Et trolsk naturmotiv.

Foto: Per Håkon Solberg / NRK
Et av Per Spooks fotografier fra Sigdal

'Frier' har Spook kalt dette bildet.

Foto: Per Håkon Solberg / NRK
Per Spooks fotografi av budeie

Per Spook har fotografert folk og natur i Sigdal gjennom 50 år.

Foto: Per Håkon Solberg / NRK
Per Spook stiller ut bilder han har tatt i Sigdal gjennom 50 år

– Andersnatten er for Sigdal det Eiffeltårnet er for Paris, sier designer Per Spook.

Foto: Per Håkon Solberg / NRK

– Jeg har kuttet ut moten mer eller mindre nå. Den industrimoten som er nå, er ikke noe for meg. Alt skal gå fort og gærent. Jeg har fått med meg den beste perioden, og det er jeg glad for. Nå jobber jeg mest med glass, porselen og illustrasjoner, og stadig mer fotografering. Jeg føler meg veldig bortskjemt, sier Spook, og ler.

Ikke farger eller kunstig lys

Motefotografering krever kunstig lys og farger. Ellers foretrekker Spook svart/hvitt og naturlig lys.

– Jeg kan lukke opp et vindu og slippe lyset inn. Eller jeg kan bruke månelyset, og fotografere med lang lukkertid. Kunstig lys hører ikke hjemme i naturbilder.

– Hvorfor fotograferer du ikke i farger?

– Jeg føler meg uvel med fargebilder. Fargene blir gale, og står ikke i forhold til det jeg har sett. Jeg er perfeksjonist i det jeg gjør, og må følge meg vel med det. Men jeg bruker jo farger når jeg tegner klær og porselen. Da maler jeg det, både i olje og akvarell, og da blir det riktig. Men når det gjelder fotografi, blir farger galt – for meg.

Det er dikteren Jan Erik Vold som skal åpne utstillingen lørdag den 12. mai. Da vil Per Spook selv være til stede. Senere i år vil han holde et inspirasjonskurs på Villa Fridheim.

Ifølge kunstneren er det flere gode grunner til å ta turen til Villa Fridheim.

– Vaflene til husfrue Turid Hjertaas. De er Norges beste vafler!

Per Spook er perfeksjonist

Per Spook er perfeksjonist.

Foto: Per Håkon Solberg / NRK