Hopp til innhold

Haute couture på museum

Designer Per Spook har gjeve 20 av sine kreasjoner til Nasjonalmuseet. Fredag opna utstillinga med haute couture-antrekk på Kunstindustrimuseet i Oslo.

Per Spook

Klede designa av Per Spook vert no stilt ut på Kunstindustrimuseet.

Foto: Kristine Thelle / NRK

Seniorkurator ved Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design Anne Kjellberg er svært lukkeleg over at dei kan stille ut antrekka Spook har donert til museet.

- Dette er ein draum som vart verkeleg. Det er ikkje ofte ein opplever noko slikt som museumskurator. Det er heilt unikt, seier Anne Kjellberg.

Viktig kulturhistorie

Per Spook og Anne Kjellberg

Per Spook og kurator Anne Kjellberg.

Foto: Kristine Thelle / NRK

Dei 20 kreasjonane vert synt fram i glasmontrar på Kunstindustrimuseet. Lyset er dust for å verne dei skjøre materiala, tekstilane toler nemleg ikkje for mykje lys, fortel designaren sjølv.

Per Spook har vore framsynt nok til å ta vare på enkelte av kleda han har laga mellom 1977 til 1994. Kurator Anne Kjellberg meiner antrekka Spook har designa er viktige for ettertida.

- Det er ein veldig viktig del av kulturhistoria vår, seier Kjellberg.

Vaks opp med mote

- Eg byrja tidleg, eg vart interessert i klede og mote allereie då eg var fem-seks år. Mor mi hadde atelier, så eg vaks opp med mote.

Etter å ha teke diplomeksamen ved motelinja på Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo reiste 20 år gamle Spook til Paris for å gå eitt år på skule der. Men han gjorde det så bra at han vart verande i 40 år. Han var den første nordmannen som opna eige motehus i Paris.

- Eg er veldig fransk. Men eg føler meg absolutt norsk også, seier Spook.

- Treng ein plan

Spook seier han følgjer med på norske klesdesignarar. Spook er usikker på om det er mogleg å for unge designarspirar å gjere karriere på same måte som han.

- No er det andre retningar. Ein må i alle fall gjennom ein prosess, for å få dette til å fungere. Det er mykje som skal til, det er ikkje berre å teikne klede, ein må tenkje på kven ein teiknar for, og ein må ha ein stad å selje kleda. Det er eit heilt system, og det må ein planleggje, seier Spook.

Han trur norske designarar i dag må tenkje meir kommersielt for å hevde seg internasjonalt.

Spook-genseren

Per Spook haute Couture

Peer Spook i utstillinga som opna på Kunstindustrimuseet i dag.

Foto: Bjørn Sigurdsøn / Scanpix

Den norske motekongen i Paris har designa kjolar for Sophia Loren, Dronning Sonja og Jane Fonda, men i Noreg er han kanskje mest kjend for Per Spook genseren, som han designa for Husfliden. Strikkemønsteret til genseren er framleis å få kjøpt, men dagleg leiar Hege Andresen på Husfliden i Oslo fortel at salet går litt opp og ned.

Men Per Spook vil helst verte hugsa for andre ting enn Husflid-genseren.

- Eg vert nok hugsa for å vere motedesigner eller motekonge i Paris, eg trur det er det som sit. Det er spesielt at nokon har hatt eit eige motehus i Paris, det er det eg er kjend for overalt.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB