Hopp til innhold
Replikk

Når byrådet ikke spiser sine grønnsaker!

Da er det på tide å komme forbi trassalderen.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ankommer Jeløy Radio hotel på fatbike.

Som ivrig syklist og far til to er jeg like opptatt av trygg ferdsel og ren luft som alle andre i landet, skriver Solvik-Olsen. Bildet er tatt da samferdselsministeren ankom regjeringsforhandlingene på Jeløy Radio hotell på sykkel i januar i år.

Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix

MDG etterlyser gulrøtter for bedre kollektivløsninger. Noe sier meg at problemet i Oslo ikke er manglende tilgang på gulrøtter, men en kresen byråd som nekter å spise grønnsaker når Frp er kokken. Frykten er åpenbart at gulrøttene kan ha vært i kontakt med en privatbil.

Transportpolitikken er full av både gulrøtter og andre grønnsaker. Jernbanebudsjettet har økt kraftig – det er nesten ti milliarder flere gulrøtter der i 2018 enn i 2013. Antall grønnsaker til kollektivsatsing i storbyene («belønningsordningen») er mangedoblet under dagens regjering. «Matavfallet» fra veitrafikken går ned. Andelen «økologiske» kjøretøy på veiene har økt kraftig. Godstransport på jernbane går nå opp etter en lang periode med nedgang.

Transportpolitikken er full av både gulrøtter og andre grønnsaker.

Man skal være langt inne i Oslos byråd for å mene at ovennevnte viser en ensidig satsing på vei og privatbilisme. Dersom videre samferdselsdebatt skal være fruktbart, så bør MDG ta innover seg bredden i regjeringens satsing.

Som ivrig syklist og far til to er jeg like opptatt av trygg ferdsel og ren luft som alle andre i landet. God miljøpolitikk handler ikke om å være mest mulig bekymret eller ha høyest mulig avgifter. Det handler om å ha gode løsninger som lar seg gjennomføre.

Næringslivet vårt styrkes ikke i global konkurranse av plutselige forbud og avgifter fra reguleringsglade sosialister. Folk flest får ikke en bedre reisehverdag dersom bilen deres skattlegges enda hardere. Vi må gi folk mer miljøvennlige alternativer, ikke straffe dem for det livet de lever. Vi må stimulere næringslivet til å utvikle nye produkter og investere i mer miljøvennlige produksjonsløsninger. Vi får til mye mer når vi samarbeider enn når man bruker pisk og pekefinger. Det er en viktig ledesnor i vår politikk.

«Matavfallet» fra veitrafikken går ned.

Etter regjeringsskiftet har jernbanebudsjettet økt med over 50 prosent. Det betyr veldig mye mer penger til vedlikehold og investeringer, hvert år! Det kjøpes inn flere nye togsett, det er flere avganger. Passasjerveksten er enorm, fordi en del mennesker opplever at de får et bedre alternativ som gjør hverdagen bedre.

Vi satser kraftig på kollektivtrafikk, spesielt i byene. På fire år har vi bevilget over 5.000 millioner kroner i såkalte belønningsmidler for kollektivtrafikk. Til sammenligning bevilget rødgrønn regjering ca. 1.800 millioner kroner til samme formål. Det bygges mer sykkelvei, samtidig som vi jobber for å kutte byggekostnadene. Det er rekordlave utslipp fra nye biler, redusert avgift på biodiesel, elektrifisering av skipsfart, flere ladepunkter og mye mer.

Andelen «økologiske» kjøretøy på veiene har økt kraftig.

Faktum er at Høyre og Fremskrittspartiet og Venstre, leverer langt bedre virkemidler innen miljøfeltet enn noen tidligere regjering. Det betyr ikke at alt er løst, men retningen er faktisk riktig. Det er viktig å huske når rødgrønne politikere og enkelte i miljøbevegelsen kritiserer små detaljer i enkeltsaker. Det kan være greit å minne om at forrige regjering er mest kjent for å gjøre dieselbilen til et «miljøtiltak» i byene og milliardsløsing på hastverksprosjekt av en «månelanding» på Mongstad.

Vi må sammen finne løsninger som vil redusere miljøskadelige utslipp og samtidig bedre folks transporthverdag. Det opplever innbyggerne som godt samarbeid, og det er en forutsetning for suksess. Den miljøpolitiske debatten tjener ingen når den skaper usikkerhet og frustrasjon i folks hverdag. Og aller minst når Oslos byråd ikke engang klarer se grønnsakene som ligger på sin tallerken.

FØLG DEBATTEN PÅ Facebook OG Twitter