Hopp til innhold
Kronikk

Hold barna unna nettet

Det er klart at foreldre har lyst å dele bilder av barna sine. Men burde de det? Og burde mediene hjelpe dem?

Barn ved bord, mobiltelefon

Når man publiserer bilder av barna sine i massemedier, så mister man kontrollen over hva de blir brukt til, skriver Trygve G. Harlem Losnedahl i denne kronikken.

Foto: ANDREY MINDRYUKOV (CC BY-NC-ND 2.0)

«Send oss bilder av hårmanken til barnet ditt» lyder VG-netts invitasjon til alle overlykkelige babyforeldre i det ganske land. «Noen bedre? Send oss ditt bilde!» skriver de, og pirrer konkurranseinstinktet til de kjærlighetsblinde mammaene og pappaene.

Oppfordringen var i VGs artikkel om Lille Ulrik som så ut som en nyfødt versjon av en blond Elvis Presley.

Bare for et par uker siden kom samme oppfordring fra blant annet VG, NRK og hauger av lokalaviser. «Send inn bilde av ditt barn på første skoledag». Blant dem som sendte bilde til VG var Statsminister Erna Solberg i kjole på hennes første skoledag.

Er dette greit?

Uttrykker uro

Sentrale aktører som Medietilsynet, Barneombudet og slettmeg.no uttrykker uro over at mange foreldre ukritisk deler informasjon om sine barn på nettet.

For det første er det ikke er heldig at foreldre sprer bilder av barna sine til for mange folk de ikke kjenner. Når bildene først er på nett forsvinner de ikke. Hva de blir brukt til mister man kontrollen over. VG netts lesere er verken dine nærmeste eller fjerneste venner.

For det andre: Bilder og historier som av foreldre oppleves koselige og uskyldige kan oppleves ubehagelig og krenkende av barnet når det blir eldre. Kanskje Lille Ulrik ikke ønsker å være hele Norges lykketroll når han fyller ti.

FØLG DEBATTEN: NRK Ytring på Facebook.

Forskjell på foreldre og medier

At foreldre deler bilder av barna sine er overhodet ikke overraskende. Vi deler alle våre bragder på sosiale medier, enten det er de perfekte cupcakes, toppen av Galdhøpiggen eller den nye drømmejobben. Å få et barn er antagelig den største bragden av alle. Foreldre fortjener derfor ikke å fordømmes for å skryte av sine barn, men bør oppfordres til varsomhet.

Kanskje Lille Ulrik ikke ønsker å være hele Norges lykketroll når han fyller ti.

Trygve Gudmund Harlem Losnedahl, student

Mediene derimot fortjener helt klart en pekefinger. Vær Varsom-plakaten punkt 4.8 bestemmer at «Når barn omtales, er det god presseskikk å ta hensyn til hvilke konsekvenser medieomtalen kan få for barnet. Dette gjelder også når foresatte har gitt sitt samtykke til eksponering.»

VG bryter neppe Vær Varsom-plakaten ved å dele bilder av nyfødte barn så lenge de har foreldrenes samtykke, men det er ikke alltid etisk forsvarlig å balansere mot kanten av det etiske regelverket.

VG, NRK og andre mediehus burde dele Barneombudet og Medietilsynets bekymring, ikke drive aggressiv markedsføring mot småbarnsforeldre for å lokke dem til å dele barnebilder med hele Norge.

Mediene har invitert til en slags bildedelingens barnebursdag. Invitasjonen burde trekkes.