NRK Meny
Normal

Snart er det ingen pilot som styrer flyet

Forskere mener det ikke er lenge igjen før store passasjerfly sendes i lufta uten pilot.

cockpit interior

Den eneste delen av flyvningen som ikke kan styres automatisk i dag, er avgangen.

Foto: COLOURBOX

Allerede i dag kan kaptein i Norwegian, Ole Christian Melhus, fly nesten uten å røre stikka. Når de har kommet opp i lufta, kan han trykke på en knapp, og da styres flyet automatisk. Den eneste delen av flyvningen som maskinen ikke er programmert til er avgangen.

– Det å lage en flyvemaskin som kan ta av automatisk byr nok ikke på store problemer, sier Melhus til NRK.

(Artikkelen fortsetter under bildet):

Ole Christian Melhus, assisterende flygesjef i Norwegian

Kaptein i Norwegian, Ole Christian Melhus, tror de fleste vil sitte på et fly hvor piloten styrer.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

Viktig å unngå ulykker

Nick Miller

Nick Miller er forretningsdirektør i THALES og har vært sentral i arbeidet med å få til pilotløse flyvninger i Storbritannia.

Foto: Roger Myren / NRK

Førerløse T-baner har blitt hverdagskost i utlandet, og båter og biler som kjører seg selv har blitt testet ut flere steder. Også små, selvstyrte droner har vi hatt lenge, men for to år siden ble de første forsøkene på fullstendig førerløse passasjerfly gjennomført i Storbritannia.

Forsvarsprodusenten THALES laget teknologien som får flyene til å se farer i lufta og dermed unngå dem.

Forretningsdirektør Nick Miller, sier at de i første omgang ser for seg små, førerløse fly som kan løse oppdrag som ikke er trygge. Deretter mener han teknologien kan erstatte pilotene på store passasjerfly, men med folk på bakken som kan overta styringa i nødstilfeller.

– Teknologien er på plass, sier Miller til NRK.

(Artikkelen fortsetter under bildet):

Stewardess on the airplane.

Innen 2050 kan det være at vi sitter på et fly som er førerløst.

Foto: Matej Kastelic / COLOURBOX

Tror ikke de med flyskrekk ville satt seg på

Kapteinen i Norwegian, Ole Christian Melhus, mener vi kan ha førerløse passasjerfly i Norge innen 2050.

– Likevel tror jeg folk heller vil fly med det selskapet som har piloter, for å føle seg trygge. Det å fjerne to personer fra cockpiten gjør ikke flybilletten så mye billigere, sier han.

Knut Andreassen i Via Egencia har holdt kurs for folk med flyskrekk i over 20 år, og tror ikke de kommer til å sette seg inn i et førerløst fly.

– Flere som kommer på kurs hos oss er allerede redd når de kommer inn i et bemannet fly. Hvis de hadde sett en tom cockpit, tror jeg de ville snudd, sier Andreassen til NRK.

Pilotløse fraktfly innen 10 år

For fraktfly der menneskelig frykt ikke spiller noen rolle, kan løsningen være rett rundt hjørnet.

– Jeg tror det vil være i bruk om 5–10 år. Flyene kan brukes, men teknologien i cockpit må byttes ut, sier Melhus.