Tortillachipsen, som er dekket med chilipulver, selges i en eske formet som en kiste. På den står merkinger som «RIP»», «any last words?» og #hotchipchallenge.
– Produktet er en del av en chili-utfordring i sosiale medier. Produktet er trukket tilbake i flere europeiske land, skriver Mattilsynet.
Årsaken gjelder nærmere bestemt mengden av stoffet capsaicin som finnes i chilipepper. Det som anses som trygt er 6000 milligram per kilo, mens dette produktet inneholder 9300 milligram per kilo, ifølge analyser.
Slik ser innsiden av esken ut.
Foto: Mattilsynet/NTBI esken ligger det kun ett chipsflak, og hansker for at du ikke skal komme nær chipsen med andre kroppsdeler enn munnen.
På TikTok er det tusenvis av videoer under emneknaggen #hotchipchallenge, og videoene har flere hundre tusen visninger.
Selges i omstridt godteributikk
Kunder som har kjøpt produktet, kan kaste de eller levere tilbake til butikken, opplyser Mattilsynet.
Produktet er solgt på nettbutikker og kiosker over hele landet.
Blant annet er det solgt på butikken Fast Candy, som har filialer i Bergen, Sandvika og Oslo. NRK har foreløpig ikke lykkes å få en kommentar fra butikken.
Fast Candy er en svært populær godteributikk blant unge. I mars 2023 ble butikkjeden felt av Matbransjens Faglige Utvalg (MFU), for brudd på aktsomhetsregelen, som gjelder markedsføring mot barn og ungdommer.
I tillegg har butikken fått pålegg fra Datatilsynet, om å endre overvåkningspraksis. Kjeden har blant annet måttet stanse kameraovervåking bak kassen i to av butikkene sine.