I noen fag betyr den personlige meningen til læreren mer enn i andre fag, men alle karakterene teller like mye på vitnemålet.
Personlig mening
- Min personlige oppfatning har veldig lett for å påvirke hvordan jeg vurderer en elev. Derfor er det veldig greit å ha en annen som også kan se på det samme produktet og vurdere det, sier lærer Marie Skreden.
Hun underviser i kunst og håndverk ved Storetveit skole i Bergen. Hun kjenner seg igjen i konklusjonen i en rapport fra Nifu-step. Den slår fast at vurderinga i noen fag blir i større grad avgjort av læreren sin personlige mening enn felles retningslinjer.
- Jeg tror at elvene skjønner at kunst og håndverk er annerledes enn norsk og matte, men det er viktig for oss å være tydelige på at vi har en arbeidsplan og kriterier her også. Men det vil alltid være noen som misforstår, sier lærer Marie Skreden.
LES OGSÅ:
Gym og forming
- Fag med sentral gitt eksamen er norsk og matte. I de fagene er det utviklet et stort tolkningsfellesskap. Men i for eksempel kroppsøving og kunst og håndverk er det en mye mer individbasert vurderingstradisjon, sier forsker Jorunn Spord Borgen.
Borgen frykter de ulike metodene for å måle kompetanse gjør foreldre og elever forvirra over hva som blir lagt til grunn for standpunktkarakterene i de ulike fagene.
- Det blir et problem for dialogen mellom elevene og lærerne om hva de vurderes i.
Denne frustrasjonen bekrefter lederen for Bergen kommunale foreldreutvalg Helge Farestveit.
- Det skapes forvirring, frustrasjon og i neste omgang for elevene kan det skape oppgitthet.