Hopp til innhold

Karakterrullett ved skolene

En elev kan bli premiert med en 6-er på en skole og få en 4-er på en annen. Og det med samme kunnskap.

Skoleelever skriver

ULIKT: Elever som kan like mye kan få ulike karakterer.

Foto: BERTRAND BECHARD / MAXPPP

Årsaken er at det mangler faste retningslinjer for hvordan man skal sette standpunktkarakterer. De som taper på det er elevene.

- Det som er det verste er at du kan ha samme kompetanse som en annen elev, men du kommer ikke inn på førstevalget. Og etter hvert finner du ut at den eleven som kom inn har høyere karaktersnitt enn deg.

- Da har man en sur smak i munnen, sier leder Marcus Irgens i Elevorganisasjonen i Bergen.

- Urettferdig

Til høsten kan flere elever gå glipp av førstevalget sitt til videregående skole på grunn av at skoler premierer kompetanse ulikt.

- Vi synes det er veldig trist at elevene blir vurdert ulikt fra skole til skole.

I en fersk rapport fra forskingsinstitusjonen Nifu-step kommer det fram at lover og forskrifter ikke sikrer elevene lik vurdering. Til det er ikke lovverket konkret nok står det i rapporten.

- Opplæringsloven beskriver i mye større grad forhold rundt eksamen. Regelverket i forhold til standpunktkarakteren er mye mer utydelig, sier professor og forsker ved Nifu-step Jorunn Spord Borgen.

Vil ha klare regler

Lærerne vil ha tolkingsfelleskap og klarere retningslinjer for å gi mer rettferdige karakterer i følge rapporten. Men Utdanningsdirektoratet skal foreløpig ikke utarbeide felles retningslinjer. De håper likevel at en fireårig satsing på vurdering skal gi resultat.

- Det håper vi at vi står igjen med at lærerne har fått økt sin kompetanse på vurderingsfeltet og at de er tryggere på det å sette karakterer, sier avdelingsdirektør Siv Hilde Lindstrøm i Utdanningsdirektoratet.