På tribunene står ungdommer med svamp og varmtvann og vasker ett og ett av de drøye 15.000 setene på Brann Stadion.
Alt skal være så perfekt som mulig før stadionportene åpner og supporterne strømmer inn. I år skal det komme flere enn i fjor, håper Brann-sjef Vibeke Johannesen.
I Bergen må en 20 år tilbake for å finne like lave tilskuertall på eliteseriekampene. I snitt løste 10.431 personer billett til Branns 15 hjemmekamper i fjor.
Ny tribune
Trenden med synkende publikumstall går igjen hos alle eliteserieklubbene. Også denne sesongen peker sesongkortsalget nedover, viser en undersøkelse NRK har gjort.
Brann har i år klar en splitter ny tribune, ettt av flere tiltak å lokke flere til stadion. I en tid der internasjonal fotball er veldig tilgjengelig, må stadionopplevelsen være noe mer enn bare kampen.
– I tillegg utvikler vi oss sportslig, og vi kommuniserer med supporterne om hvordan vi kan skape en god stemning. Det gjør noe med opplevelsen, sier Johannesen.
Færre sesongkort hittil i år
Tall fra nettstedet altomfotball.no viser at gjennomsnittlig tilskuertall har nesten halvert seg siden toppåret 2007. Fra 2017 til 2018 falt tilskuertallet med 13 prosent.
– Jeg håper at interessen blir mye større enn i fjor. Da følte jeg at det knapt var noe oppmerksomhet rundt Eliteserien. Nå er mitt inntrykk at folk gleder seg. Det har vært mye snakk om Eliteserien, og overgangsvinduet har vært spennende. Nå tror jeg folk er klare for å gå på kamp, sier Gjert Moldestad, talsmann i Norsk supporterallianse.
Tallene NRK har hentet inn fra 14 av de 16 eliteserieklubbene, viser at det hittil er solgt 47.776 sesongkort, mot 51.616 i fjor.
Klubbene regner med å selge noen flere sesongkort opp mot første hjemmekamp. Noen klubber selger sesongkort utover i sesongen.
Brann har alt solgt flere sesongkort enn i hele fjorårssesongen.
Konkurranse fra engelsk fotball
Med stadig større tilgang på internasjonalt fotball, store profiler i utlandet og fremveksten av sosiale medier, frykter Moldestad at oppmerksomheten rundt internasjonal og engelsk fotball spesielt kan vanne ut interessen for norsk fotball.
– Den største utfordringen er å kapre oppmerksomheten til de som er glad i fotball og få dem til å være glad i norsk fotball. Mange fotballinteresserte har oppmerksomheten rettet mot Premier League. Den kampen er blitt enda viktigere nå enn før, sier Moldestad.
Konkurransen er noe norsk fotball tar på alvor, forteller Leif Øverland, administrerende direktør i Norsk toppfotball, en interesseorganisasjon for eliteserie- og Obos-ligaklubbene.
– Det er et langsiktig trekk. Da jeg vokste opp, hadde vi bare ett fotballag, og det var det lokale laget. Etter hvert fikk man et engelsk lag og hadde dermed to lag. I dag er utfordringen at alle foreldre kanskje ikke er like flinke til å ta med barna på den lokale stadionen. Det prøver vi å gjøre noe med, sier Øverland.