Hopp til innhold

Supersykkel med styrepinne

Norges raskeste håper å bli enda raskere med denne Reodor Felgen-sykkelen.

Gudmund Snilstveit

ENHJØRNINGEN: Norges råeste langdistanse-triatlet Gudmund Snilstveit viser frem sin hjemmesnekrede supersykkel. Den har ikke ordinært styre, bare en pinne som han manøvrerer med i høy fart. Enhjørningen vekker oppsikt i utlandet.

Foto: gudmundsnilstveit.com

Denne norskeide sykkelen vekker oppsikt i utlandet. Ikke minst fordi tohjulingen styres med en hjemmesnekret pinne.

«Enhjørningen» tilhører mannen som har norgesrekorden i Ironman triatlon, Gudmund Viljo Arponen Snilstveit (33).

– Ja, jeg kan sette norsk rekord med dette oppsettet, men sittestillingen må først trenes inn, sier Snilstveit i fullt alvor til NRK.

Magasinet Slowtwitch.com omtalte nylig unicorn-sykkelen hans i denne bildereportasjen.

Gudmund triathlon

STYREPINNE: Slik ser styrepinnen på sykkelen ut på nært hold. Eieren står i bakgrunnen og vrenger av seg svømmedrakten. Albuene skal hvile på bøylene.

Foto: Privat

En slitedistanse

Ironman består av 3,8 km svømming, 180 km sykling og 42,2 km løping (maraton).

I oktober 2014 fullførte Snilstveit «Ironman Barcelona» på 8 timer, 26 minutter og 20 sekunder. Dette var 12 minutter bedre enn hans forrige rekord.

Mannen fra Fusa disponerte løpet slik: 56 minutter på svømmedistansen, 4.32 på sykkeldelen og maraton på 2.54.

Sittestillingen er god, men må trenes inn over mange timer.

Gudmund Snilstveit, triatlet

Snilstveit håper å gjøre et nytt rekordforsøk i 2016. Men først skal han finpusse sittestillingen, som er avgjørende når man skal sykle tempo over en så lang distanse.

I triatlon er det ikke lov å sykle i felt. Syklisten må gjøre all jobben selv, derfor er aerodynamikken så viktig.

Gudmund Snilstveit

SPISS: Styrepinnen og de aerodynamiske vingene sett ovenfra. Girspaken sitter ytterst.

Foto: Slowtwitch.com

– I starten kjente jeg det godt på framsiden av skuldrene. Stillingen er god, men må trenes i mange timer. Det blir ingen rekordforsøk i år. Jeg skal delta i Ironman Wales, som er altfor kupert og teknisk for rekord, sier 33-åringen.

Årets øvrige konkurranser er på halvdistanse, altså 113 km.

LES OGSÅ: Sjekk treningsmengdene til Norges råaste

Ludvig, Reodor Felgen og Solan

SYKKELREPARATØR: Reodor Felgen (i midten) og hans to gode hjelpere Ludvig og Solan på sykkelverkstedet i Flåklypa er kjent for sine oppfinneregenskaper. Nå får de konkurranse av en kar fra Fusa.

Foto: Maipo AS

Jobber med detaljene

– Hva er det ellers som gjør at du tror du kan sykle fortere på denne?

– Det mest unike er at jeg kun har et rør til gir, med en helt annen dimensjon enn en standardsykkel. Og vinkelen på røret, selvsagt, forklarer Snilstveit.

Wattbesparelsen er ifølge eieren betydelig, men også en godt bevart hemmelighet.

Under TyTri (40 km) nylig satte triatleten personlig rekord med 1 minutt og 20 sekunder.

– Det er ikke bare sykkelen jeg endrer på i år, men også bekledningen. Det vil forhåpentligvis gi ytterligere tidsbesparelse.

Atle Kvålsvoll

SKEPTISK: Elitesykkeltrener Atle Kvålsvoll.

Foto: Schrøder, Tor Erik / NTB scanpix

Kvålsvoll: Pinnen er for bratt

Tidligere proffsyklist Atle Kvålsvoll er trener for Team Sparebanken Sør, og tidligere mentor for toppsyklisten Thor Hushovd.

Kvålsvoll er ikke overbevist om at sykkelen vil gi større fart.

– Jeg synes styrepinnen sitter altfor bratt opp slik at han tar veldig mye vind. Det er sikkert en behagelig stilling, men om du ser på andre temposyklister så sitter de veldig mye lavere med overkroppen for å få så liten luftmotstand som mulig, analyserer Kvålsvoll.