Hopp til innhold

Slutt for Norges eneste paraplyreparatør

I 27 år har den lille bedriften fikset bergensernes til stadighet forvrengte paraplyer. Nå er det slutt.

Charlott Hagen

– Jeg har mange planer, men skal først ta det med ro og senke skuldrene, forteller Charlott Hagen.

Foto: Hilde Crone Leinebø / NRK

Paraplyreparatøren

NESTEN TOMT: Varene som fylte butikken i Bergen er solgt ut med stort avslag den siste tiden. Fra onsdag er det helt slutt på salget.

Foto: Hilde Crone Leinebø / NRK

– Alle som kommer innom sier det er utrolig trist at jeg skal stenge, sier Charlott Hagen. Onsdag åpnet hun butikken sin Paraply-Reparatøren for siste gang. Selv synes Charlott det er en lettelsens dag.

Jeg har tenkt i ukesvis på at jeg gleder meg til dette. Nå får jeg senket skuldrene, og startet en ny del av livet mitt.

Charlott Hagen

– Jeg sto opp med et smil om munnen i dag, og er glad for at det endelig er ferdig. Synes egentlig det er mer rart enn trist, forteller 34-åringen.

Lærte av faren

Charlott Hagen

EN AV DE SISTE: – Alt fra ungdom til en mann på 96 år, har vært kundene mine. Jeg har hatt nok å gjøre, forteller Charlott Hagen.

Foto: Hilde Crone Leinebø / NRK

I 1987 startet Charlott Hagens far Reidar Hagen opp bedriften som skulle rette på paraplyer i Bergen. Da faren måtte gi seg på grunn av sykdom i 2007 hadde hun allerede flere ganger sagt nei til å overta. Men da ombestemte hun seg. Charlott tok opp arven og førte den videre. Faren døde bare noen måneder etter at han ble syk.

Charlott hadde fått med seg mye kunnskap om reparasjoner. Alt hadde hun lært av faren. Hver dag har hun reparert mellom ti og 15 paraplyer. Men også skakkjørte kofferter, ødelagte glidelåser og vesker har fått nytt liv.

Charlott Hagen

FERDIG MED PARAPLYER: – Folk spør hva de skal gjøre med ødelagte paraplyer nå, men det kan jeg ikke svare på. Det vet jeg ikke, sier Charlott Hagen.

Foto: Hilde Crone Leinebø / NRK

– Det er veldig forskjellig hvilken tilstand tingene er i når jeg får de inn her. Det kan være alt fra en stift mellom to spiler i paraplyen som har røket, eller en paraply som er totalvrak, der alle spilene faller fra hverandre, forteller hun.

Kommer til å savne kundene

Charlott har elsket jobben sin i butikken og i verkstedet. Hun har stått der seks dager i uken. Mest for å reparere.

– Jeg har merket at det har blitt litt færre kunder i det siste. Men det er også veldig sesongbetont. Verkstedet har jeg i grunnen kjørt døgnet rundt, forteller hun.

– Hva kommer du til å savne mest med å ikke være paraplyreparatør mer?

– Kundene mine, svarer Charlott kontant, mens hun hindrer tårene i å komme. Hun synes uansett det blir godt å lukke døren for siste gang til lokalet, som nå så og si er tomt for varer. Nå skal hun ta seg en lang ferie før hun søker nye jobber fra august.

– Det blir deilig. Jeg har tenkt i ukesvis på at jeg gleder meg til dette. Nå får jeg senket skuldrene, og startet en ny del av livet mitt. Det blir bra, synes hun.