Systemet knelte og pengene ble revet bort da kommunen ga el-sykkelstøtte

Bergenserne skulle få støtte fra kommunen til å kjøpe el-sykkel. Da Cessa Rauch skulle søke, kollapset systemet.

Cessa Rauch fikk ikke sendt inn søknad om støtte til elsykkel

SKUFFET: Cessa Rauch brukte en hel kveld på en søknad om støtte til elsykkel hun aldri fikk sendt inn.

Foto: Julianne Bråten Mossing / NRK

Rauch får pendlervei på til sammen 16 kilometer mellom hjemmet og arbeidsplassen på Universitet i Bergen når hun flytter til sitt nye hjem i Eidsvåg.

– Jeg er allerede vant med å sykle til jobb. På grunn av covid-19 vil jeg fortsette med å holde meg unna kollektiv transport. Men med den nye avstanden blir det mer som daglige treningsøkter enn daglig pendling, sier hun.

6. mai kunne bergensere søke om støtte til elektrisk sykkel og elektrisk lastesykkel. Til sammen 2 millioner kroner skulle deles ut, og kommunen ville dekke 25 prosent av prisen av elsykkelen.

Rauch satt klar til å levere en grundig søknad da søkerportalen åpnet.

– Jeg fikk bare opp feilmeldinger, og jeg forsøkte flere nettlesere. Jeg tenkte det var mange inne samtidig, eller at det var noe feil med serveren. Jeg forsøkte derfor litt senere, men da var portalen stengt, sier hun.

– Systemet knelte

– Det er bare å sitte klar som du gjør når du skal kjøpe billetter til en premiere på en kino eller noe annet du gleder deg til, sa Thor Haakon Bakke, byråd for klima, miljø og byutvikling i Bergen, til NRK før søkeportalen åpnet.

Pågangen ble langt større enn hva kommunen hadde forberedt seg på.

Systemet kollapset etter kort tid. Pengene ble revet bort i løpet av to timer. I etterkant har flere klaget til kommunen om at de aldri fikk mulighet til å sende inn søknaden på grunn av feilmeldinger.

Ifølge byråden ble det registrert 553 søknader. Mange av disse fikk først sendt inn søknad da det var for sent.

352 søkere fikk penger til ny elektrisk sykkel, mens resten fikk penger til elektrisk lastesykkel.

– Pågangen var enorm, og større enn antatt. Det som skjedde var et systemet knelte i møte med antall søkere, sier han.

Byråd i Bergen kommune, Thor Haakon Bakke.

BEKLAGER: Thor Haakon Bakke, byråd for klima, miljø og byutvikling i Bergen, sier det er leit at tekniske løsningen ikke holdt mål.

Foto: Elias Håvarstein / NRK

– Tar læring

Maksimal støtte til en elsykkel var 5000 kroner. Til en elektrisk lastesykkel var det mulig å sikre seg opptil 10.000 kroner.

Førstemann til mølla skulle gjelde da søkerportalen åpnet, men slik gikk det ikke:

Når mange har opplevd feilmelding og ikke kommet gjennom, er det grunn til å tro at prinsippet ikke er oppfylt her. Men akkurat hvem det gjelder, dimensjonene av det og hvem som trykket først, er vanskelig å ettergå, sier Bakke.

– Var det en undervurdering av antall søkere, eller var det systemene som ikke var gode nok?

– Tingene henger sammen. Det er ikke alltid like lett å gjette seg til hvor mange som kommer til å søke og hvor mye nettsidene og de tekniske løsningene tåler opp mot en sånn pågang. Akkurat denne situasjonen kjenner jeg ikke til at vi har stått i før, sier Bakke.

Måtte kjøpe sykkel likevel

Rauch følte seg nødt til å kjøpe elektrisk sykkel likevel, men sier det har rammet sparekontoen til å kjøpe bolig.

– Jeg er litt lei meg over at jeg måtte grave så dypt i lommene, sier hun.

Hun håper kommunen dropper første mann til mølla neste gang penger skal deles ut.

– Jeg trodde de skulle vurdere alle søknadene individuelt. Jeg trodde derfor jeg skulle få støtte ettersom jeg har fått en lengre og mer intens pendlervei, i tillegg til at jeg først nylig fikk fast jobb, sier hun og fortsetter med:

– Jeg synes det er rart, fordi dette kan bety at det var de med raskest internettforbindelse som kom gjennom og fikk støtte, sier Rauch.