Sleipner-kaptein Sverre Hagland ble dømt til 6 måneders betinget fengsel av Lagmannsretten 5.desember i år. HSD ble frikjent.
Strid om kursen
Kursen hurtigbåten Sleipner hadde like før grunnstøtingen 16.november 1999 er strids-spørsmålet, forteller Haglands forsvarer, Per Magne Strandborg.

Forsvarer Per Magne Strandborg og kaptein Sverre Hagland har anket dommen etter Sleipner-ulykken i 1999 (Arkivfoto).
- Det springende punktet i saken har vært hvilken kurs båten har holdt frem mot Store- Bloksen. Og den kursen lagmannsretten har lagt til grunn er etter både Haglands og mitt syn, umulig, ut fra de premisser lagmannsretten selv har gitt. Altså en observasjon gjort av overstyrmannen rett før båten gikk på skjæret. Straffeutmålingen er ikke tema.
Håp om at anken godtas
Standborg har håp om at Høyesterett vil finne at dommen må oppheves.
- Det er to ting som må skje. Det første er at kjæremålsutvalget til Høyesterett finner at disse forhold som vi har påpekt er grunnlag for å ta saken opp i Høyesterett. Så må Høyesterett avgjøre om feilen er av en slik karakter at dommen må oppheves og eventuelt hovedforhandlingen oppheves.
Dømt for uaktsomhet
16 personer omkom da hurtigbåten gikk på grunn i november 1999
Hovedårsaken til at Hagland ble dømt er hans mangelfulle årvåkenhet og oppmerksomhet omkring fartøyet sin navigasjon på ulykkeskvelden.
I dommen står det at han må bebreides for å ha vært klart uaktsom da han seilte med nærmest full fart inn i trange farvann og ikke brukte de hjelpemiddel han kunne.
Hvorvidt aktor vil anke frifinnelsen av rederiet HSD er ennå ikke kjent. Fristen for å anke dommen går ut i morgen.